Emelie Sjöström, kolloledare. Fotograf Frida Edlund. Erika Lindholm, kolloledare. Fotograf Luc Andries

Digitalt musikkollo vill inspirera ungdomar

I dessa tider är det många evenemang som ställs in. Men samtidigt dyker också nya och kreativa alternativ upp. Ett inspirerande exempel på det är höstens musikkollo för ungdomar i Örebro – ett kollo som sker helt och hållet online!

Föreläsningar online i all ära. Men hur fungerar det egentligen att ha kollo tillsammans, utan att ens träffas? NBVs verksamhetsutvecklare Sara Herou berättar:

– Ett musikkollo online fungerar i princip på samma sätt som ett vanligt kollo, bara att vi inte kan kramas och trängas fysiskt med varandra. Vi kommunicerar via Zoom med ljud och video, där vi umgås och lär känna varandra, säger hon.

Kollot leds av Emelie Sjöström, slagverkare, och Erika Lindholm, saxofonist. Videoträffarna kommer att äga rum i olika konstellationer utifrån de band eller grupper som bildas, och ibland med hela gruppen. Deltagarna spelar och skapar musik tillsammans. Varje dag kommer det att hållas inspirerande workshops.

– Det handlar om bland annat låtskriveri, field recording, ny musik och hur man skapar egna beats i musikprogram. Vi avslutar hela kollot med en gemensam livestream, där vi bjuder in vänner och familj och visar upp det vi gjort under kollot, säger Erika Lindholm.

Vill få det att kännas enkelt

Efter kollot är förhoppningen att deltagarna ska känna inspiration och kreativ pepp – att de ska ha fått en känsla för hur enkelt det faktiskt kan vara att skriva en egen låt eller hur det känns att vara med i ett band.

– Det kommer också finnas utrymme för att diskutera och prata tillsammans online. Det finns fantastiska övningar och roliga saker som går att applicera i videosamtal, och som vi ofta kanske inte tänker på som en möjlighet, säger Emelie Sjöström.

Ungdomarna kommer även att få skapa musik med ljud i sin omgivning – en porlande bäck, ett kastrullock eller en gitarr. De gör det genom att spela in ljud på mobiltelefonens röstmemo-funktion och sedan importera dem till musikprogrammet Soundtrap.

– I programmet kan man exempelvis göra en sampling av kastrullocket, som sedan kan ingå i det trumbeat vi skapar. Sådant här gör att man kan maxa sin kreativitet, fortsätter Emelie.

Tips till dig som vill anordna digitala evenemang

Under arbetet med projektet har många positiva människor velat stötta det, och sett dess potential. Men det är inte helt enkelt att nå ut till målgruppen med allt som händer online idag.

– Risken finns att man drunknar i allt annat som händer på sociala medier. Därför har vi märkt hur viktigt det är att ha bra kontakt med projektets målgrupp, för att kunna nå ut med information på ett relevant sätt till dem det faktiskt gäller, säger Erika Lindholm.

NBV och kolloledarna vill också inspirera andra till att välja digitala alternativ, istället för att helt ställa in sina evenemang under pandemin. Erika menar att man inte ska vara rädd för att arbeta med teknik, även om man inte känner sig som ett ”teknikproffs”.

– Tekniken är till för alla idag och inte bara de som har talang eller är utbildade. Och det är ett fantastiskt fungerande hjälpmedel att arbeta med! När du väl börjat sätta dig in i det så går det som en dans, avslutar hon.

• Musikkollot äger rum på höstlovet under fyra dagar, 26-29 oktober och riktar sig till Örebro-ungdomar i åldern 12-18 år.
  • Emelie Sjöström och Erika Lindholm, kolloledarna och initiativtagare till projektet, arbetar som frilansmusiker och musiklärare med olika samarbeten runtom i världen.
  • Musikkollo Online arrangeras av NBV, Kulturskolesamverkan i Örebro län, Örebro Läns Folkmusikförbund, Region Örebro län och Kulturnämnden i Örebro kommun.

Här finns info om kollot: https://www.facebook.com/events/309173493714577