Scrapbook av Sabine Österberg

Konst av toapapper?

Föreningen High Coast Scrap i Örnsköldsvik har i över tio år arrangerat pysselträffar för både medlemmar och andra intresserade. Föreningen samarbetar med NBV sedan ett år tillbaka.

På träffarna skapar deltagarna kort, tavlor, dekorerar lådor eller liknande. På grund av covid-19 har föreningen valt att ställa in sina fysiska träffar och istället arrangera så kallade ”cypercrops” där deltagarna istället träffas via en Facebook-grupp.

Upplägget för cypercropen har varit att cirkelledaren skapat fotoalbum med olika teman/utmaningar. Ett exempel på utmaning var då deltagarna skulle använda sig av toapapper på sitt alster. Deltagarna fick själva ladda upp bilder på det dom har skapat i rätt album. Deltagarna och ledaren kunde sedan kommentera varandras alster.

Ledaren hade även livesändningar som pågick i ca 60-90 minuter där hen visade nya tekniker och material. Deltagarna kunde skriva och ställa frågor och samtidigt kommunicera med varandra. Det gick även att se filmklippen i efterhand.

- Några deltagare passade på att livesända och visa hur dom vanligtvis har det hemma när dom pysslar, berättar Nicole Steegmans som är verksamhetsutvecklare på NBV Norr. De visade sina bästa förvaringsknep och hur mycket grejer dom har till hands hemma. Allt ryms ju inte i pysselväskan som dom har med på dom fysiska träffarna!

Föreningen har genomfört två cypercrop under våren, och fler kommer det att bli. Den första ersatte den stora träffen som är öppen för allmänheten dit det brukar komma ca 100 deltagare från hela norra Sverige till Örnsköldsvik. På den digitala träffen var det ca 80 personer.

Den andra träffen var enbart för medlemmar och då var det ca 70 alster inlämnade på dom fem utmaningarna som ledaren lagt upp. Totalt 36 medlemmar deltog på den digitala träffen, vilket motsvarar hur många som brukar komma på dom fysiska träffarna. Alltså väldigt stor uppslutning och ett framgångsrikt koncept!