NBV har granskat sin verksamhet för åren 2017-2019

NBV har genomfört en omfattande granskning av sin verksamhet för åren 2017-2019. Detta på uppdrag av Folkbildningsrådet som ålagt alla studieförbund att genomföra en utökad särskild kontroll av den verksamhet som bedrevs under dessa tre år. Granskningen visar att majoriteten av all verksamhet som bedrivs av NBV lever upp till villkoren och riktlinjerna för statsbidraget.

Granskningen har gjorts utifrån Folkbildningsrådets givna urval och de parametrar som vi själva identifierade i risk- och väsentlighetsanalysen. Genom denna granskning har vi identifierat att felaktigheter förekommit i vissa verksamheter.

Med hjälp av ett nytt gemensamt IT-verktyg framtaget av de tio studieförbunden har vi upptäckt fall där samma verksamhet har rapporterats till flera studieförbund och då inte är godkänd verksamhet. Det innebär att NBV har gjort utbetalningar som mottagarna inte är berättigade till. Vi ser också att vissa fall av dessa är så kallad bedräglig rapportering av verksamheten med uppsåt att lura till sig pengar. NBV har utöver detta även identifierat områden där vi behöver utveckla vårt eget arbetssätt och stärka oss inom områden som internutbildning, påskynda övergången till digitala närvarolistor samt införa fler oanmälda besök i vår verksamhet.

Totalt kommer NBV att stryka drygt 52 000 studietimmar för åren 2017, 2018 och 2019. Det är 1,05 % av vår verksamhet. Bidragen för den borttagna verksamheten kommer att återbetalas. NBV kommer nu fortsätta arbetet med att kartlägga verksamheterna med felaktig rapportering och kommer även kräva återbetalning samt polisanmäla i de fall där bedrägligt uppsåt kan misstänkas.

- NBV ser allvarligt på fusk och felaktigheter. Vi kommer att fortsätta att jobba fokuserat både förbyggande och med utökade kontroller för att säkerställa att folkbildningens pengar används till det de är menade för. Vi kommer också som alltid när bidrag har använts på ett felaktigt sätt att återföra medlen till bidragsgivarna, säger Göran Hägerdal, Förbundsrektor på NBV.

Konsekvenser av granskningen:
Vi har i denna granskning strukit ca 52 000 studietimmar, 1,05 %, av vår verksamhet för åren 2017-2019, fördelat enligt följande:

2017 – 2 145 studietimmar
2018 – 9969 studietimmar