Foto: Niclas Lindahl

Ny dokumentärserie för dig som är musiker

Oavsett om du är soloartist eller medlem i ett band så kan du ha frågetecken kring olika processer i musikskapandet. Hur går det exempelvis till när andra artister skriver låtar? Hur gör andra band för att hålla ihop? Hur ser det perfekta live-framträdandet ut? Denna dokumentärserie består av fem kortfilmer där frågor som dessa besvaras av kända profiler inom musikbranchen.

I filmserien möter du bland annat indie-popsnöret Kristian Anttila, melodifestival-deltagarna Dismissed, samt Jeremiah och Enver, Alice B, John Ballard och Oh No, Wolves! med flera. Där delar de öppenhjärtat med sig av sina egna processer, insikter och råd.

Varje onsdag kl. 12.00 släpps en ny film på NBVs Facebook-sida och Youtube-kanal.
Den första filmen handlar om låtskrivande och lanserades den 8/11:

Bakom initiativet ligger NBV MusicBox. Syftet är att kortfilmerna ska kunna användas som studieunderlag i en så kallad studieplan – ett planeringsdokument som band och artister fyller i och arbetar efter när de startar en studiecirkel* hos NBV.

*En studiecirkel kan liknas vid en serie "workshops" som grundar sig i demokratiskt samt fritt och frivilligt deltagande. Studiecirklar är en del av folkbildningen.