Kaffeexperternas bästa tips: Så njuter du bäst av kaffet till jul

Kaffeexperternas bästa tips: Så njuter du bäst av kaffet till jul

Daniel och Karolina Nowak är baristor på Nestlé professional.

Här är deras främsta julkaffetips:

Vilket kaffe smakar bäst efter julmaten?

1. Till julmatens sälta och den inlagda sillen, skaldjuren och hovmästarsåsen rekommenderas kaffeblandningar som innehåller stor andel bönor från Kenya såsom Mollbergs blandning. Generellt bjuder Kenyanskt kaffe på en härlig bärighet som drar åt svarta och röda vinbär och även en hel del fruktighet som blir mer framträdande efter mat med sälta. Avsluta gärna julbordet med sådant kaffe.

2. Till chokladen och desserter med mint som After Eight passar bladningar med bönor från Etiopien som ofta bjuder på toner av söt citrus, bergamott och en hel del syrlighet. En blandning som innehåller bönor från Etiopien är Skånerost. Den mörka chokladen lyfter såväl sötman i citrusen som kryddan i kaffet.

3. Man kan också prova att dricka kaffet rumstempererat i kupa som avslutning till julmiddagen. Kaffets alla underbara aromer träder fram och uppfattas lättare när kaffet inte är hett. Aromkupan hjälper till att lyfta fram de 840 aromerna som kaffet innehåller.

4. Prova kallbryggt kaffe till den varma brasan. Dosera kaffe som vanligt men ner i en glasburk eller annan bringare som går att försluta. Häll på kallt vatten över kaffet, stäng till behållaren och ställ in i kylskåpet. Låt stå i ca 18-24 timmar. Ta ut kaffet och sila ner det i en ny behållare genom ett vanligt kaffefilter. Drick i glas fyllt med is eller kylskåpskallt i kupa. Det går även att addera kall mjölk. Socker behövs inte då den långsamma bryggningen och det kalla vattnet gör att minimalt med bitterhet uppstår.

Så undviker du de vanligast misstagen när du gör kaffe

• Öppnat paket med malt kaffe behåller sina aromer och smaker i cirka 10 dagar. Vill du förlänga hållbarheten så förvarar du kaffet i frysen.
  • Din bryggare behöver omsorg, var noga med att rengöra  den och brygg gärna igenom den en gång i månaden utan kaffe för att ta bort avlagringar och smuts.
  • Skall du ha kaffet i termos så gäller samma sak, rengör den ordentligt så ingen oönskad smak förs över från termosen.

Källa: Nestlé Professional

Mikael Lindgren

Presskontakt Kommunikationschef, Nestlé Sverige Consumer & Corporate Communications +46 768 798 513

Välkommen till Nestlé Sverige!

Nestlé Sverige marknadsför och säljer en rad starka varumärken till konsument såsom NESCAFÉ, Nestlé barnmat, konfektyr som SMARTIES, LION och AFTER EIGHT, frukostflingor som CHEERIOS och FITNESS, ZOÉGAs kaffe, NESCAFÉ DOLCE GUSTO .

På den svenska marknaden finns även;
Nespresso, som marknadsför kaffemaskiner och drycker i ett stort urval av kapslar
Nestlé Purina säljer katt- och hundmat under varumärken som Gourmet och Pro Plan
Nestlé Professional marknadsför drycker och servicekoncept till hotell, restauranger, caféer
och andra storhushållsområden
Nestlé Health Science med nutritionsprodukter till vårdsektorn och Resorb
Alla våra produkter tillverkas med målsättningen att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil.
Nestlé omsätte 44,1 miljard CHF, 2014 och har ca 340 000 medarbetare.
I Svergie arbetar 603 personer.
För oss på Nestlé är Creating Shared Value (CSV), det sätt som vi driver vår verksamhet på.
Nestlés främsta fokusområden kring CSV är; Nutrition, vatten och jordbruksutveckling.
CSV innebär ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom alla områden där företaget verkar, och som ger alla led i värdekedjan någon form av vinst.
CSV ingår också i Nestlés Affärsprinciper som omfattar efterlevnad av lagar och förordningar- från EU´s lagstiftning till FN´s Global Compact, ILO´s konventioner samt lokala- och internationella lagar och regelverk.

Nestlé Sverige