För mycket reklam i samhället

Det är för mycket och för dålig reklam i samhället. Det sammanfattar de mest anmärkningsvärda resultaten av Marknadschefsbarometern som presenteras av Dagens Media i samarbete med Netigate.

Ett annat intressant resultat är att den yngre generationen tror på en ökad betydelse i framtiden för reklam i köpta medier medan de andra åldersgrupperna är betydligt mer restriktiva i sina framtidsprognoser.

Undersökningen, som är den andra för året, bygger på svar från 127 marknadschefer. Urvalet omfattar bland annat landets 600 största annonsörer. Annonsbudgeten hos de medverkande företagen motsvarar sammanslaget ca en tiondel av investeringarna i marknadskommunikation i Sverige.

På frågan om vad de tycker om mängden reklam i samhället svarade hälften av marknadscheferna att de anser att mängden är ”För stor” eller till och med ”Alldeles för stor”. Endast 3 procent svarade att det var för lite reklam i samhället.

-Marknadscheferna anser att det är för mycket reklam i samhället, vilket är intressant i sig, men föga förvånande. Vi utsätts ständigt för reklambudskap, både medvetet och omedvetet. Dessutom är man förmodligen något ”yrkesskadad” som marknadschef och noterar mer reklam samtidigt som man är mer kritisk, kommenterar Lars Lindberg, marknadschef på Netigate.

Utöver för mycket reklam i samhället visar Marknadschefsbarometern även på att kvaliteten på marknadskommunikationen i media inte får speciellt bra betyg. Inte mer än ”Godkänd” eller ”Dålig” svarar nästan 75 % av företagen på frågan om kvaliteten på reklam i landet. Det medieslag som uppges ha störst problem med bristande reklamkvalitet är radio.

-Svaren i undersökningen visar att både kanalerna och kreatörerna inom reklamfinansierad radio står inför stora utmaningar. Radions andel av mediakakan minskar och lyckas man inte förbättra kvaliteten riskerar man ytterligare bortfall, fortsätter Lars Lindberg.

Vidare visar undersökningen att framtidsprognosen för reklam i köpta medier ser dyster ut. Hälften av marknadscheferna tror att marknadskommunikation i tv, tidningar etc kommer att minska eller minska avsevärt i betydelse de kommande 10 åren. Något som sticker ut är att den yngre generationen marknadschefer har en annan inställning till den framtida påverkan av reklamen. Samtliga mellan 20-29 år tror på ökad eller avsevärd ökning i betydelse. Något som kan förklaras genom att se på vilka medier som företagen väljer att kommunicera genom.

-Kommunikation via reklam i köpta medier kommer att minska, mycket till förmån för egna kanaler. Fler och fler väljer marknadskommunikation som engagerar målgruppen – därför ser vi en sådan tydlig ökning av investeringar i sociala medier, avslutar Lars Lindberg.

Dagens Medias och Netigates Marknadschefsbarometer tar tempen på vad kommunikationsköpare i de mest reklamintensiva företagen anser om det ekonomiska klimatet i Sverige. Detta är en kvartalsvis undersökning och ett stående redaktionellt inslag i Dagens Media, där Netigate står för analys och kommentarer.

Ladda ner Marknadschefsbarometern här.

Lars Lindberg, marknadschef, Netigate

E-post:  lars.lindberg@netigate.se