Nexans förbinder sig att vara koldioxidneutral 2030

Nexans förbinder sig att vara koldioxidneutral 2030

Nexans har varit en aktör i den hållbara elektrifieringen av världen under lång tid. De stora industrikoncernernas övergång till att vara mer engagerade i utfasningen av fossila bränslen i energisystemen är högre prioriterat än någonsin tidigare.

Den globala efterfrågan på el kommer att fortsätta öka i framtiden, vilket innebär flera utmaningar för elektrifieringsprojekt. Nexans har en unik position att kunna påverka i dessa frågor. Nexans är fullt medveten om sitt ansvar för elektrifiering och arbetar operativt för att uppnå detta mål. Det är därför som företaget under sin första Climate Day tillkännagav att man kommer att vara koldioxidneutrala 2030. Nexans planerar att uppnå koldioxidneutralitet genom en tydligt definierad färdplan:

• En genomsnittlig årlig minskning av företagets utsläpp av växthusgaser med 4,2 %, särskilt inom tillämpningsområde 1 och 2 ;
  • 100 % av produktionsanläggningarna certifierade enligt ISO 14001;
  • 100 % av avfallet från produktionen ska återvinnas;
  • 100 % av FoU-projekten ska vara inriktade på energieffektivitet och energiomställning, och främja eko-design och erbjudanden med låga koldioxidutsläpp;
  • Optimering av logistikflöden genom att använda multimodala transporter och kortare leveransvägar;
  • 100 % av Nexans kabeltrummor ska anslutas med hjälp av IoT -teknik och vara återvinningsbara;
  • 100 % av bilflottan som körs av Nexans anställda ska bytas ut mot antingen laddhybrider eller renodlade elbilar;
  • Användning av förnybar energi via lokal produktion eller inköp av avkolad energi till alla verksamhetsorter;
  • Införande av lösningar för energieffektivitet på alla platser.

Mot bakgrund av det åtagande som fastställts av den europeiska gröna given och Parisavtalet (COP21) om att fastställa en gräns för den globala uppvärmningen till 1,5°C till 2030, är Nexans mer engagerad än någonsin när det gäller att vidta konkreta åtgärder för att bekämpa den globala uppvärmningen.

Christopher Guérin, VD för Nexans: – Vårt engagemang för koldioxidneutralitet berör alla aspekter av vårt företag ,från tillverkning av produkter, utveckling av innovationer och lösningar, styrning av den dagliga verksamheten till användning av råvaror och arbetsvanor. Alla team på Nexans är mobiliserade och fullt engagerade, både individuellt och kollektivt, eftersom att vi ska lyckas uppnå vårt mål är centralt för de tre P:na i vår företagsledningsfilosofi: People, Planet, Profit (Människor, Planet, Vinst).

– Vi bekräftar mer än någonsin vårt kulturella, industriella och kommersiella ansvar och engagemang, eftersom vi är medvetna om att våra åtgärder, liksom vår produktion, våra produkter och tjänster, har en omedelbar påverkan på klimatfrågorna.

Vi är Nexans.

Vårt uppdrag är att vara den centrala operativa ledaren i elektrifieringen av världen och leda övergången till en ren och cirkulär energiförbrukning de närmaste decennierna. Vi tror att el kommer att vara den viktigaste tillgången för att fasa ut kolet.

Kontakt:

Aurelia Baudey-VignaudInvestor relations