Ny samarbetspartner till SM i utomhusmatlagning på Billingen Skövde

Ny samarbetspartner till SM i utomhusmatlagning på Billingen Skövde

SM i utomhusmatlagning – evenemanget som förenar matlagning med livet utomhus - har fått en ny samarbetspartner. Det svenska outdoorföretaget Light My Fire som utvecklar och säljer spännande produkter för att göra det mesta av utelivet krokar nu arm med Next Skövde för att ta evenemanget till nya nivåer.

I tävlingen SM i utomhusmatlagning >> samarbetar kompisgäng, arbetskollegor, tighta par och kockar om den ärofyllda titeln "Svensk mästare i utomhusmatlagning". Det är en annorlunda, tuff, rolig och utmanande mattävling för alla som gillar mat och livet utomhus.

- Det är verkligen glädjande att Light my fire kliver in som partner i projektet. Deras koncept och produkter har en tydlig outdoorprofil som kommer passa väl in vid genomförandet av både deltävlingarna och finalen, säger projektledaren Magnus Sundmark på Next Skövde.

Samarbetet med Light My Fire >> innebär att de kommer att bistå med produkter för ett mer hållbart genomförande av tävlingen. I sin produktportfölj har de mycket flergångsmaterial och de har även kommit långt i sin arbetsprocess kring genomförande av mer hållbara event, något som Next Skövde värdesätter.

- Vi ser mycket fram emot att samarbeta med Next Skövde och tillsammans uppmuntra ännu fler att njuta av god mat under bar himmel. Att Next Skövde och eventet har engångsfritt som ledstjärna är något vi omfamnar och ser som en självklarhet. Genom detta samarbete kan vi tillsammans uppmuntra andra eventarrangörer att ta steget.

Målet med SM i utomhusmatlagning är att:

• Lyfta intresset för utomhusmatlagning och uteliv,
  • Lyfta de lokala råvaru- och livsmedelsproducenter som finns i området och
  • Stärka finalområdet Billingen Skövde och deltävlingsorterna som plats för utomhusmatlagning.

Tävlingsupplägget

Tävlingen går ut på att tillaga en trerätters meny över öppen eld på stekhäll och med Trangiakök. Ett lag består av 2-3 deltagare som har 2,5 timmar på sig att tillaga en trerätters meny, fritt komponerat utifrån en råvarulista med lokalproducerade råvaror. Erfarna och kunniga domare bedömer smak, presentation, komposition, mise en place, hygien, handlag och ekonomi/svinn och användande av naturens eget skafferi. Domarna lägger också vikt på känslan av eld och utomhuslagad mat i de rätterna som presenteras.

Deltävlingar hålls på orter runt om i Sverige under året där vinnarna får en plats i finalen som arrangeras på Billingen Skövde i maj 2024.