Andra utlysningen från Effsys Expand

Under många år har Sverige legat i den absoluta framkanten inom området kyl- och värmepumpssystem och genom forskningsprogrammet Effsys Expand riktas nu strålkastaren även på forskning och utveckling av lagring av värme och kyla.
Publicerad i "Framtidens Forskning" http://framtidensforskning.se/presentation/andra-utlysningen-fran-effsys-expand/

Effsys Expand är ett forskningsprogram där industri och högskolor samverkar för forskning, utveckling och innovation inom resurseffektiva kyl- och värmepumpsystem samt kyl- och värmelager. Programmet är ett samverkansprogram mellan Energimyndigheten och Svenska Kyl & Värmepumpföreningen och programmets ordförande Peter Rohlin säger att den nuvarande versionen har rötter ända tillbaka till 1994.
– Sverige har ett väldigt högt anseende inom det här området internationellt sett och vår forskning är ofta banbrytande. Hos oss är konceptet värmepumpsystem för klimatkontroll väl vedertaget, men i många länder är kunskapen hos gemene man om hur man kan utnyttja de värme- och köldlager som finns i berggrunden nästan obefintlig. När det första programmet startades låg fokus på att hitta ersättare till freoner. Idag har programmet utökats till att inkludera allt ifrån ingående komponenter till hela system med energilager så att vi på ett effektivt och miljövänligt sätt kan ta tillvara och lagra spillvärme och spillkyla tills då den behövs. Sammantaget har programmen bidragit till teknikutvecklingen och att 15-20 TWh miljövänlig energi tas från omgivningen till uppvärmning bara i Sverige.

Vill attrahera nya utförare
Effsys Expand har en total budget på 96 miljoner kronor, varav Energimyndigheten står för 48 miljoner och inblandade företag ställer upp med likvärdig insats, i form av såväl kapital som tid och arbete, något som möjliggör att även småföretag kan delta på egna villkor.
– Vi riktar oss både till större aktörer och små företag. I vårt förra program deltog över 100 företag och det är vad vi siktar på även nu. Den första utlysningen är avslutad men vi är mitt uppe i den andra och vi vill gärna attrahera nya utförare, såväl forskare och universitet som företag.

Pågående utlysning
Peter Rohlin berättar att den pågående utlysningen avslutas 25 maj och att det finns ungefär 28 miljoner kronor kvar att fördela. Ansökningarna kommer att behandlas innan sommaren och beslut tas under hösten 2015. Anvisningar för sökanden finns på Effsys Expands hemsida.

Effsys Expand
Effsys Expand är ett forskningsprogram där industrin, högskolor och statens energimyndighet samverkar för forskning, utveckling och innovation inom resurseffektiva kyl- och värmepumpsystem samt kyl- och värmelager. Programmets totala budget uppgår till 96 miljoner kronor där Energimyndigheten bidrar med 48 miljoner kronor. Programmet löper över tidsperioden 2014-09-01 till 2018-09-01.
effsysexpand.se

Kansli, Svenska Kyl & Värmepumpföreningen