Nka presenterar färsk statistik om anhörigas situation

Anhörigriksdagen 2019

Den 7-8 maj arrangeras den 21:a Anhörigriksdagen i Varberg. Årets tema är Barn och unga.

Nka kommer att presentera preliminära resultat från en enkätundersökning som genomförts för att undersöka hur situationen ser ut för anhöriga i Sverige. Nka kommer också att presentera MeWe projektet som syftar till att identifiera unga omsorgsgivare och utveckla stöd till dem.

I Nka:s monter kommer det att finnas fakta, informationsmaterial, metoder och rapporter om barn och unga omsorgsgivare.

Årets program innehåller många intressanta föreläsare. Några av dessa är:

Projekt Vuxensyskon som handlar om att vara syskon till någon med funktionsnedsättning och hur det påverkar uppväxten och vuxenlivet

Anhöriga som människorättsförsvarare. Resultat av Matilda Svensson Chowdhurys studie "Erfarenhet av personlig assistans 1994-2018"

Socialminister Lena Hallengren kommer att öppna andra dagen med ett anförande och därefter delta i ett samtal med AHR:s förbundsordförande Ann-Marie Höglund

Carina Thorstensson - Du ska inte tro att någon vill ha dig.

Tommy Ivarsson - mottagare av utmärkelsen "Årets Vårdhjältar" på Svenska Hjältar-galan.

Elever som anhöriga med rättigheter. En inspirationsföreläsning utifrån Titti Schönbecks långa erfarenhet och tankar i mötet med barn, unga, som kallas osynliga, maskrosor, glömda eller ensamkommande

Anhörigriksdagen #vägraskuld Lina Persson är personen bakom teaterföreställningen Inte ens doften av fuktig asfalt skulle kunna få mig att känna något nu, #vägraskuld och anhörigföreningen Att vara anhörig i Göteborg

Daniel Phelps från Carers Trust/ Young Carers UK, Europas största organisation för unga anhöriga.

Emma Bennwik, påverkanansvarig på BRIS, Barnens rätt i samhället

Läs mer om Anhörigriksdagen 2019