Vinnare av Nobelpriskampen 2008 utsedd

För tredje året i rad arrangerades Nobelpriskampen, för att med interaktiva kunskapsspel kopplade till en tävlingsuppgift stimulera intresset för vetenskap hos unga. I år var temat "genetiska arvet" och nästan 400 högstadieelever i svenska skolor deltog. Nu är de 10 vinnarna utsedda.

Nobelpriskampen 2008

Nobelpriskampen 2008 var en webbaserad tävling invävd i ett interaktivt, animerat kunskapsspel Bananflugan - "Dating & Mating" som bygger på Nobelpristagaren Thomas Hunt Morgans upptäckt att det är kromosomerna som bär på arvsanlagen.

I över 100 år har forskare använt bananflugan för att ta reda på mer om våra gener. Bananflugan har till två tredjedelar likadana gener som vi människor, och tusentals forskare världen över använder just bananflugan när de vill ta reda på mer om hur generna styr utvecklingen av ett visst organ i kroppen, hur minnet och inlärningen fungerar eller om sådana saker som alkoholism eller drogberoende har något med ärftlighet att göra, för att nämna ett fåtal exempel.

Tävlingsuppgiften var att tolka ljuden från en riktig bananflugehane och -hona under deras date. Juryn tog stor hänsyn till humor, fantasi, kreativitet och kunskap om det genetiska arvet när vinnarna utsågs.

Vinnande bidrag

Elin Törnqvist, skolår 7, Vasa Real, Stockholm skrev det vinnande bidraget och fick 1:a priset, en laptop ThinkPad SL300 från Lenovo.

Det vinnande bidraget:

Hanen säger: Kära fruktfluga, får jag ta en smakbit av dig?!

Honan säger: Jag vet inte, dina röda ögon är så förra säsongen.

Läs de övriga vinnande bidragen från årets Nobelpriskamp: http://nobelpriskampen.se/2008/nobelpriskampen/om_tavlingen.html

Nobelpriskampens prisutdelning ägde rum den 9 december på Nobelmuseet i Stockholm. Vinnaren får även närvara på årets Nobelprisutdelning i Konserthuset den 10 december. Tävlingen arrangerades av Nobel Web AB som ansvarar för Nobelstiftelsens officiella webbplats, Nobelprize.org.

Bakgrund

Nobelpriskampen bygger på något eller några av de 491 Nobelpris som delats ut sedan 1901. Målet med tävlingen är att intressera ungdomar för vetenskap, kultur och fredsarbete samt att informera om Nobelpriset.

Merci Olsson
Marknads- och kommunikationsansvarig

Nobel Web AB
Tel: +(46) 738 52 35 95
E-post: merci.olsson@nobel.se

Om Nobel Web AB

Nobel Web AB ansvarar för Nobelstiftelsens officiella webbplats, Nobelprize.org. På Nobelprize.org finns unikt arkivmaterial om alla Nobelpriser sedan prisutdelningarna startade år 1901. Ljud- och video-inspelningar av föreläsningar, tal och intervjuer, en mängd artiklar, interaktiva, animerade kunskapsspel för ungdomar samt material från tillkännagivandena av Nobelprisen och Nobelprisutdelningen. Med över 35 miljoner besökare varje år strävar Nobelprize.org mot att vara den bästa källan till information om Nobelpriserna.