Mängder med maskiner och intressanta utställare på årets Load Up North

Load Up North, som görs av Nolia AB, går den 1-3 september 2016 i Fällfors utanför Skellefteå. I år samlas en lång rad intressanta utställare som visar upp enormt viktiga näringar för norra Sverige.

– Det är ett digert utbud av utställare. Vi har nära 14 000 kvadratmeter ren monteryta, säger Bo Sandström, projektledare för Load Up North.

Årets Load Up North hålls på Skellefteå Drive Center, som startades upp 2008 på en nedlagd militärflygplats i Fällfors. Den har 132 hektar asfalterade ytor och mängder av grusvägar, terräng och offroad banor. Dessutom finns här 1610 kvadratmeter varmbonade hangarer.

– Här finns fantastiska förutsättningar att göra en mässa av hög kvalitet. Det kommer årets mässa hålla. Inte minst tack vara de stora demoområden vi har, men också för att vi lyckats locka hit många utställare som vi vet lockar besökare, säger Bo Sandström projektledare för Load Up North på Nolia AB.

En av många intressanta utställare är Swecon som har med sig maskiner från Volvo Construction Equipment på plats, både statiskt och för provkörning.

Ove Meander, försäljningschef på norra regionen, tycker att Load Up North har ändrats lite från en ren gruvmässa till att ha mer entreprenadfokus. Han tycker att det är en mötesplats som ger möjlighet att lättare kunna överskåda marknaden och träffa de leverantörer som är intresserade av att sälja sina produkter i norr.

– Det känns bra att den riktar sig till våra kunder och förare. Vi vill ju verkligen träffa användarna och få fram budskapet till de som kör och det tycker jag att vi får på Load Up North, säger Meander i ett pressmeddelande från Swecon.

Maskinentreprenörerna, ME, samverkar med Naturbruksgymnasierna i Burträsk och Kalix samt Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå. Tillsammans bjuder de in ungdomar i åk 9 till en friluftsdag med studieslinga där de presenterar sina yrken. Men de bjuder även in allmänheten att gå studieslingan, eller om man är barn, köra någon av de små grävmaskiner de har med sig.

Dessutom anordnar SMF Skogsentreprenörerna uttagningstävlingar till nästa års skotar-SM på årets Load Up North.

Det blir massor med maskiner för utställarna att ta del av, allt från fyrhjulingar till anläggningsmaskiner och från skogsmaskiner till lastbilar. Flera utställare kommer med nyheter som GT Center som bland annat kommer att visa upp nyheterna JCB 427, hjullastaren 457, JCB 3cx traktorgrävare och JCB 86 Midigrävare.

Siljum Mekan presenterar sin nysatsning på planeringsskopor och pallgafflar och Rototilt visar upp nyheterna Rototilt R3 och Rototilt R5.

– Det är roligt att flera utställare valt att ta med sig helt nya produkter till Load Up North, men viktigast av allt är att utställarna tillsammans visar upp den bredd som gör att vi kan utveckla de olika branscher som deras produkter representerar, säger Bo Sandström.

Han lyfter fram att utvidgningen av mässans områden slagit väl ut.

– Nu har vi en bredd vi aldrig tidigare haft. Vi har nu fem huvudområden som vi riktar oss till: alla som verkar inom gruvnäringen ovan jord, väg och anläggning, transport samt inom jord och skog. Tillsammans med rekrytering visar vi upp delar av ett näringsliv som har enorm betydelse i norr Sverige, säger Bo Sandström, projektledare för Load Up North på Nolia AB som arrangerar mässan.

Bo Sandström
Projektledare
Mobile +46 (0)70 – 544 4878
bo.sandstrom@nolia.se

Load Up North är Sveriges intressantaste mötesplats för entreprenadmaskiner, transport och rekrytering, jord och skog samt väg och anläggning. Mässan genomförs vartannat år i Norrbotten och vartannat år i Västerbotten. I år hålls den på Skellefteå Drive Center, Fällforsheden 5, 930 52 Fällfors, Västerbotten 1-3 september 2016.

Öppettider

Torsdag 1 sept kl 11.00 - 17.00