Program för Stora Nolia lördag 6 augusti

Stora Nolia öppnar med temat "det goda livet" och mängder av programpunkter. Bland annat uppträder framtidens stjärnor i talangtävlingen Stjärnskott. Det blir också matglädje med Marita Widman som deltagit i Hela Sverige Bakar och en hundrasparad.

Vid stora utescenen blir det talangtävling för ungdomar. Klockan 12 börjar tävlingen för barn och ungdomar upp till 16 år. Klickan 14 inleder Stjärnskotts konferencier, Nathalie Svensson, finalen. I samband med finalen uppträder också gästartisten Hilda, som också signerar efter sitt framträdande.

köksscenen i hall 2 är det många programpunkter. Programmet inleds klockan 12 då det blir Bakglädje med Marita. Marita Widman blev känd för en större publik när hon hösten 2015 deltog i det populära tv- programmet Hela Sverige Bakar. Nu gästar hon Stora Nolia och släpper lös kreativiteten och bakglädjen på köksscenen.

Klickan 13 och 15 berättar sommeliern Erik Grödahl eller ölexperten Gustaf Ahlin, som håller till i Wine & Beer Tasting, hur dryckesbranschen arbetar med hållbarhet samt de senaste trenderna inom dryckesbranschen.

Klockan 14: Så gör du din egen korv – Stefan Öqvist från Ångbryggeriet i Piteå. Stefan Öqvist visar hur du enkelt tillverkar din egen korv. Stefan är en av ägarna till nyöppnade Ångbryggeriet kök & bar i Piteå.

design & modescenen i hall 3 blir det show med Star Wars tema klockan 14.30. Då visas inspirerande och förvånande slöjd som kommer att överraska.

Christinasalen i hall 6 berättar Gert Eriksson, utbildningsansvarig Atlantotec Nordic AB, klockan 13 hur 80 procent kunde bli av med sin värk och smärta? Han ger en redovisning av erfarenheter från över 100 000 behandlade, varav det flesta upplever sig hjälpta och i många fall fått ett nytt liv.

Klockan 15 ska berättar Fredrik Paulun om Paulúnmetoden för hälsa. Det blir en grundläggande och underhållande föreläsning om de viktigaste punkterna för att äta nyttigt, med till exempel blodsockerbalans, fetter och antioxidanter.

pusselkojan, vid sidan om stora scenen är det öppet klockan 11:00-14:00. Där kan man träffa pyssel-Jenny, känd från barn TV. Här väntar massor av naturens skatter på att man ska förvandla dem till något helt fantastiskt.

På uppvisningsfältet Hund & Häst står Södra Norrbottens Kennelklubb som dagsvärd för ett program som startar klockan 11 med att Ylwa Jonasson. från Hundhälsan i Härjedalen berättar om friskvård för hundar – ett friskare hundliv. Hon kommer att berätta hur friskvård innebär allt som ger förutsättningar för att din hund ska hålla sig frisk och få ett långt och rörligt liv. Intresset för olika hundsporter har ökat och lockar alltfler att träna och tävla. Oavsett målet med att ha hund, familjehund, friluftskompis, jakt eller tävling är grunden för att underhålla och hålla den frisk gemensam.

Klockan 13.00 startar hundrasparaden. I samarbete med Södra Norrbottens Kennelklubb anordnar Stora Nolia en hundraparad. Paraden kommer att passera genom centrala staden och in på mässområdet. Många hundraser är avlade med specifika egenskaper och på uppvisningsfältet presenteras alla raserna som deltar av utställningsdomare Gunnar Norlin.

I monter 1056 har Norrbottens Läns Kaninavelsförening varje dag med sig en till tre raser som ”Dagens Raspresentation”. Det blir också klapp- och kramhöna finns för den som vill klappa eller hålla i en kanin.

Helene Ljungstedt, programansvarig Stora Nolia
helene.ljungstedt@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 6 augusti. Vartannat år hålls mässan i Umeå.

Tidpunkt: 6-14 augusti 2016

Plats: Piteå