Stort intresse för teknik och motor under Stora Nolia första dagar

När det gäller området teknik och motor är intresset stort bland besökarna. Och det görs affärer.

– Det har varit ett otroligt intresse. Jag tror att det här är den bästa mässan vi har varit på överhuvudtaget, säger Peter Lundqvist på Polaris.

– Vi förstod att det skulle vara stort intresse kring Indian motorcyklar, eftersom det är första året de finns här uppe, men det har också varit ett otroligt intresse för både skoter samt ATV och ORV, säger Peter Lundqvist på Polaris.

Men det är inte bara intresset som varit stort. Det har också gjort sen hel del affärer.

– Hittills på tre dagar har vi gjort ett 15-tal affärer, så man får vara ganska nöjd, säger Peter Lundqvist med ett leende.

Sören Fransson på Yamaha center, som säljer bland annat skotrar och båtar, tycker att mässan hittills gått bra.

– Men det ofta är det i slutet av perioden man gör affärer, säger han.

Burlin motor som säljer bilar av märket Lexus och Toyota tycker också att mässan gått bra de första tre dagarna.

– Hittills tycker jag att det varit jättebra. Vi har, framför allt under lördagen och måndagen, haft jättemycket folk i montern. Det är många som stannar och många som frågar, framför allt när det gäller bränslet i och med dieseldebatten som varit nu, säger Jakob Ederlöf, platschef på Burlin motor i Umeå.

Han berättar att de även sålt en hel del bilar.

– Vi har sålt en 6-7 bilar. Det är jättebra och ligger i fas med de 40 bilar vi sålda på mässan för två år sedan i Umeå, säger Jakob Ederlöf,

Norrmaskiner, som säljer allt från traktorer och skördetröskor, till höglyftar och fyrhjulingar, berättar att de också sålt en hel del maskiner och redskap.

– Bland annat flera redskap, flishugg, traktor, GPS-utrustningar för maskiner och en skördetröska, säger Inger Georgsson, ekonomichef på Norrmaskiner.

Tommy Abrahamsson, VD
tommy.abrahamsson@nolia.se

Fakta Stora Nolia:
Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och en av Skandinaviens största besöksmässor med cirka 100000 besökare och 500 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna närmare 500 miljoner kronor, vilket motsvarar 55 miljoner om dagen. Totalt bidrar mässan till värden på över 600 miljoner till regionen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 5 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 5–13 augusti 2017

Öppettider: Lördag 5 augusti- söndag 13 augusti kl. 10.00-17.00