Nu öppnar Stora Nolia – en av Skandinaviens största besöksmässor med en unik bredd

Lördag 5 augusti klockan 10 öppnar portarna till en av Skandinaviens största besöksmässor med brett utbud. När många av de andra breddmässorna lagt ner och gett plats för mer eller mindre hårt nischade mässor går Stora Nolia i Umeå mot över 100 000 besökare.

– Det finns ingen mässa i Skandinavien med så många besökare som kan matcha vår bredd på produktområden. Vi är i dag helt unika inom vårt segment, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.

Flera av de produktområden som Stora Nolia omfattar är tillräckligt stora för att kunna bära sin egen mässa. Ett exempel är husbil- och husvagnsområdet som ökat med 20 procent till nära 11 000 kvadratmeter sedan 2015 då mässan senast hölls i Umeå. Den är Sveriges största i sitt slag tillsammans med Elmia Husvagn Husbil som öppnar en månad senare än Stora Nolia.

Andra stora produktområden är bo- och bygg, träning och hälsa, design och mode samt teknik och motor.

Förra gången mässan gick i Umeå nåddes nästan 100 000 och besökssiffran var den bästa sedan 2011. Nu tror Nolias vd att den siffran kommer att slås.

– Umeåregionen har vuxit kraftigt i antal invånare och här finns också en enorm framtidstro inom många branscher, säger Tommy Abrahamsson.

Han lyfter fram mässans bredd som en framgångsfaktor.

– Vi har ett tydligt familjefokus med en enorm bredd och mix av utställare. Exempelvis har vi en hel shoppinghall med över 100 utställare. Samtidigt har mässan flera utställare som erbjuder ett premiumsegment inom exempelvis design och mode men också teknik, som Tesla och Porsche, samt ny, spännande teknologi som självkörande arbetsfordon och det senaste inom vätgas.

Samtidigt ser han hur intresset för mässan ökar både regionalt och lokalt med många lokala företag som utställare med produkter som är svåra att hitta någon annanstans än på mässan.

– Det sker i takt med att allt fler börjar allt fler förstå mässans betydelse för företag, föreningsliv och besöksnäring i regionen. Företagen, samhällsaktörer och föreningsliv tar här chansen att visa upp sig lokalt och göra affärer men också använda mässan som testbädd för nya produkter. Vi räknar med att mässan kommer att bidra med över en halv miljard kronor till regionen.

Han pekar också på att föreningar drar in pengar på att sköta allt från parkeringar, städning och shoppinggarderob på mässan.

– Vi märker också en klar uppgång på antalet rumsbokningar under mässan samt att restauranger och pubar får ett uppsving under mässan. Mässans betydelse är enorm, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.

Tommy Abrahamsson, VD
tommy.abrahamsson@nolia.se

Fakta Stora Nolia:
Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och en av Skandinaviens största besöksmässor med cirka 100000 besökare och 500 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna närmare 500 miljoner kronor, vilket motsvarar 55 miljoner om dagen. Totalt bidrar mässan till värden på över 600 miljoner till regionen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 5 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 5–13 augusti 2017

Öppettider: Lördag 5 augusti- söndag 13 augusti kl. 10.00-17.00