Kraftig ökning av råttor i Uppsala sedan 2019

Sedan 2019 har anmälningarna om råttor ökat rejält hos Nomor i Uppsala. Hittills i år har det kommit in 1 344 anmälningar, det kan jämföras med 2020 då det kom in 1 534 st och 2019 då antalet var 835. Därmed räknas även Uppsala till de städer i Sverige med hög byggnationstakt som drabbats av råttinvasion.

– Man känner av att råttorna har ökat i omfattning de senaste åren här i Uppsala, de första tecknen kom redan 2018, säger Sofie Jernström, skadedjurstekniker på Nomor i Uppsala.

– Med tanke på att stora byggnationer stör råttorna i deras boställen är det högst troligt att den snabba byggtakten i Uppsala påverkar utvecklingen av råttsituationen i staden, säger Johan Peterson, skadedjursexpert på Nomor.

Nomor har tidigare berättat om råttproblem i både Skellefteå och Jönköping som även de tros ha ett samband med nybyggnation.

– Råttor är smarta djur och därmed ligger ribban på en rätt så hög nivå i jakten på dem, säger Sofie Jernström, skadedjurstekniker på Nomor i Uppsala.

Med rätt åtgärder går det att bygga upp ett bra grundläggande skydd mot råttor. Nomor rekommenderar alla fastighetsägare att göra nedanstående insatser om de inte redan gjorts.

• Se över rörgenomföringar så de är täta och att kapade rör är plomberade ordentligt.
  • Säkerställ att avloppsbrunnar har ordentligt fastsatta galler utan för stora hål och gärna av metall.
  • Kontrollera att dörrar, portar och dess lister är täta.
  • Se över husfasaden så den är fri från hål och sprickor.
  • Städa och håll ordning vid sopkärlen.
  • Trimma vegetation i nära anslutning till husfasaden.
  • Mata inte fåglar där du vill hålla råttorna borta.
  • Håll ordning och undvik högar av bråte ute och inne.

• Naturfrågor

• skadedjurssanering