Råttproblemen sprider sig rekordsnabbt i Skellefteå (Foto: istockphoto.com/DamianKuzdak)

Råttproblemen sprider sig rekordsnabbt i Skellefteå

Fram till nu har det kommit in 161 anmälningar om problem med råttor till Nomor i år vilket är en enorm ökning jämfört med föregående period 2020 då endast 17 ärenden kom in. Dessutom är problemen med råttor som Nomor får hantera i Skellefteå av svårare slag i år.

– På en del uppdrag i Skellefteå springer råttorna över fötterna på mig, säger David Walterholm, driftansvarig skadedjurstekniker på Nomor i Boden.

– Det senaste året har spridningen av råttor eskalerat i Skellefteå. Någonting har hänt, råttorna sprids från olika håll och hela staden riskerar att drabbas, fortsätter David Walterholm.

Ökningen är anmärkningsvärd och sticker ut i sitt slag.

– De uppdrag vi åker ut på gällande råttor i Skellefteå numer är av svårare karaktär. Vi förbereder oss på att det kan komma att bli att värre och placerar därför ut fler fällor än vi normalt brukar göra, avslutar David Walterholm.

Med rätt åtgärder går det att bygga upp ett bra grundläggande skydd mot råttor. Nomor rekommenderar alla fastighetsägare att göra nedanstående insatser om de inte redan gjorts.

• Se över rörgenomföringar så de är täta och att kapade rör är plomberade ordentligt.
  • Säkerställ att avloppsbrunnar har ordentligt fastsatta galler utan för stora hål och gärna av metall.
  • Kontrollera att dörrar, portar och dess lister är täta.
  • Se över husfasaden så den är fri från hål och sprickor.
  • Städa och håll ordning vid sopkärlen.
  • Trimma vegetation i nära anslutning till husfasaden.
  • Mata inte fåglar där du vill hålla råttorna borta.
  • Håll ordning och undvik högar av bråte ute och inne.

Regioner

Johan Peterson