Råttornas närvaro i Jönköping ökar

Antalet anmälningar om råttor i Jönköping har ökat hos Nomor de senaste åren och det finns inga tecken på att trenden avtar. Fram till början av oktober i år har det kommit in 106 ärenden. 2020 kom det in 150 råttärenden under hela året vilket är en kraftig ökning jämfört med 2019 då det endast kom in 82 st.

– Vart man än går på stan syns det hål och gångar som råttor åstadkommit. Många man möter, både i jobbet och privat, vittnar om att råttornas närvaro ökat, säger Mikael Davidsson, driftansvarig skadedjurstekniker på Nomor i Jönköping.

– Man ser på angreppen att problemen pågått en längre tid, fortsätter Mikael Davidsson.

– En trolig förklaring till att råttproblemen ökar här i Jönköping är att det byggs så mycket, avslutar Mikael Davidsson.

Nomor har tidigare berättat om råttproblem i Skellefteå som även de tros ha ett samband med nybyggnation. Därmed är Jönköping ännu en ort mitt i byggboomen som drabbats av eskalerande aktivitet av råttor.

Med rätt åtgärder går det att bygga upp ett bra grundläggande skydd mot råttor. Nomor rekommenderar alla fastighetsägare att göra nedanstående insatser om de inte redan gjorts.

• Se över rörgenomföringar så de är täta och att kapade rör är plomberade ordentligt.
  • Säkerställ att avloppsbrunnar har ordentligt fastsatta galler utan för stora hål och gärna av metall.
  • Kontrollera att dörrar, portar och dess lister är täta.
  • Se över husfasaden så den är fri från hål och sprickor.
  • Städa och håll ordning vid sopkärlen.
  • Trimma vegetation i nära anslutning till husfasaden.
  • Mata inte fåglar där du vill hålla råttorna borta.
  • Håll ordning och undvik högar av bråte ute och inne.

• Tjänster, konsult, service

• skadedjur