Köpt av en - använt av hundra - om vägen till hållbara kläder och tyger

Köpt av en - använt av hundra - om vägen till hållbara kläder och tyger

I den nyligen lanserade Nordiska Handlingsplanen för hållbar textil och hållbart mode har
de nordiska miljöministrarna enats om klara politiska mål för att skapa giftfria och resurseffektiva flöden av textilier. Målen är högt ställda och visionen är att Norden ska bli världsledande när det gäller hållbar design, förbrukning,mode och textilproduktion.

Under Nordens dag i Almedalen diskuteras vilka vägar som är bäst att gå för att nå målen. Räcker det med frivilliga initiativ eller behövs regleringar när det gäller återanvändning och materialåtervinning av textilier? Hur kan användningen av farliga ämnen minskas i produktionen? Kan företag, som H & M, i framtiden tjäna pengar på kvalitet istället för kvantitet?

Medverkande:
Anna Geddda, Hållbarhetschef Hennes & Mauritz
Sanna Due Sjöström, Ordförande Nordiska avfallsgruppen Naturvårdsverket/Nordiska ministerrådet
Carina Aaltonen (S), miljöminister Ålandslandskapsregering, tidigare i styrelsen för Emmaus International
Annicka Engblom (M) Nordiska rådets medborgar- och konsumentutskott
Lina Sofia Lundin, textilkonstnär Lånegarderoben
Moderator: Louise Hertzberg, Nordiska ministerrådets informationskontor
Programmet i Almedalskalendariet

Seminariet äger rum 29/6 15:00 - 15:45  Tavernatältet, Strandvägen 4 Visby
Klockan 11:00 - 15:00 pågår också ett en performance med textilkonstnären  Lina Sofia Lundin och rawfoodkocken Ida Högberg som visar vilka synergier mat och kläder kan ha.. På plats finns också projektet Stilmedveten med kampanjen ”Mina kläder - en kärlekshistoria” - om vikten av att respektera våra plagg, vars liv ofta kantats av både sociala och miljömässiga problem.

Foto: Danish Fashion Institute/Nordic Fashion Association