Pressinbjudan till seminarium den 9 juni 2009 Valfrihet eller plikten framför allt? - ett seminarium om värnpliktens roll i Norden

Sverige är på väg att överge den allmänna värnplikten i fredstid för en frivillig grundutbildning. Soldaterna ska anställas eller skriva kontrakt med försvaret för att snabbare kunna delta i internationella insatser. Regeringen framhäver fördelarna med att snabbt kunna stå beredd med välutbildade styrkor. Kritikerna menar att det kommer att göra det svårare att rekrytera och att den folkliga förankringen försvinner.

Grannländerna Finland och Danmark har valt att behålla värnplikten, trots flera olikheter i försvarsinriktning. Danmark är en engagerad Natomedlem som deltagit med styrkor i både Afghanistan och Irak. Finlands försvar bygger till stor del på värnplikten med det territoriella försvaret i fokus, nästan 80 procent inkallas till grundutbildning.

Välkommen till ett seminarium om värnplikt och försvar i Sverige, Finland och Danmark. Representanter från våra grannländer ger sin syn på utvecklingen i Sverige och konsekvenserna av de olika ländernas vägval diskuteras, liksom ett utökat nordiskt försvarssamarbete.

Program

Karin Enström, moderat riksdagsledamot och ordförande i Försvarsberedningen, presenterar den svenska regeringens planer på att inte tillämpa totalförsvarsplikten i fredstid. Alexander Aminoff, chef för Östra Nylands Regionalbyrå, kommenterar den svenska utvecklingen sedd ur ett finländskt perspektiv. Henrik Jedig Jørgensen, dansk major och forskare vid Dansk Institut for Militære Studier, analyserar det svenska vägvalet med utgångspunkt i sin rapport Hvad nu hvis vi afskaffer værnepligten?.

Moderator är Mikael Holmström, försvarspolitisk reporter på Svenska Dagbladet. Efter inläggen ledar han ett samtal mellan Anna Ek, ordförande i Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, och Bengt Axelsson, vice rektor på Försvarshögskolan, och de tidigare talarna.

Efter seminariet visar museilektor Per Sandin den nyöppnade utställningen 1809 - Rikssprängning och begynnelse, 200-årsminnet av Finska kriget. Utställningen skildrar den dramatiska händelseutveckling som ledde fram till att Sverige och Finland gick skilda vägar och de konsekvenser det förde med sig.

För mer information och kontakt med de medverkande kontakta Karin Wallton på tel 08-506113 26 eller 0708-298561 eller mejla till karin@norden.se.

Tid tisdagen den 9 juni kl 13-15, inklusive paus.

Plats Livrustkammaren, Slottsbacken 3, Stockholm
Anmälan till karin@norden.se. Begränsat antal platser.
Arrangörer Norden i Fokus och Livrustkammaren

Vänliga hälsningar