Händelserik månad med sektorrotation och fortsatt jakt på yield i takt med sjunkande räntor.

Nyheter:

Nordic Cross fonder i topp i Söderberg och Partners hållbarhetsrapport 2019.

Rapporter och kommentarer augusti 2019:

Nordic Cross Total Return Bond Fund - ytterligare en positiv månad och fortsatt gynnsam miljö för företagsobligationer

Nordic Cross Stable Return - sektorrotation bakom månadens minussiffra

Nordic Cross Small Cap Edge - bra rapporter i portföljbolagen

Nordic Cross Credit Edge - högsta marknadsexponeringen sedan start

NCAM Balanserad - Riskklass 4,  i år 11,66 procent efter avgifter

Under bifogad länk finns rapporter och förvaltarkommentarer för samtliga Nordic Cross fonder.

Marknadskommentar

Världens aktiemarknader sjönk överlag, under hög rörlighet, som en följd av ett eskalerande handelskrig och en inverterad avkastningskurva i USA som i sin tur är en stark indikation för en kommande recession. Strålkastarljuset riktades också i hög utsträckning mot Tyskland och debatten kring hur vida en mer expansiv finanspolitik kan häva den svaga ekonomiska tillväxten nu när penningpolitiken mer eller mindre har spelat ut sin roll. Räntemarknaden fortsätter att tala sitt tydliga språk med nya rekordnivåer där nu större delen av Europas utestående statsobligationsstock handlas med negativ ränta.

I takt med sjunkande statsobligationsräntor blir jakten på avkastning än mer intensiv. Samtidigt ser det ekonomiska klimatet allt mer dystert ut. Ordet ”Japanification” är ett ord som allt oftare förekommer i olika analyser och som i realiteten innebär låga räntor under längre perioder vad vi är vana vid. Vi ser i dagsläget inget omedelbart slut för den extrema situationen som föreligger på räntemarknaden. För att skapa avkastning i denna miljö så är kapitalplacerare tvungna att söka sig till andra alternativ så som aktier med hög utdelning, företagsobligationer eller alternativa investeringar.

• nordic cross total return bond fund
  • nordic cross stable return
  • nordic cross small cap edge