Nordic Cross fonder toppar listorna inför julen

När det börjar närma sig slutet av ett år som kommer att gå till historien som ett av de allra mest turbulenta, kan vi konstatera att Nordic Cross fonder står stadigt. Fonderna är byggda för att klara en stor dos volatilitet och nu står det klart att mekanismerna fungerar.

Företagsobligationsfonden Nordic Cross Total Return Bond Fund toppar med 3,6 procent sin Morningstar-kategori i år och ligger även i topp sett över hela fondens treåriga historia. Värt att notera är att det skiljer mer än 13 procent i avkastning mellan botten och toppen i år och att det, med tanke på rådande räntenivåer, alltså skiljer flera årsavkastningar mellan jämförbara fonder.

Multistrategifonden Nordic Cross Stable Return toppar sin lista i Morningstar då fonden genererat en avkastning på 22,7 procent i år.

Nordic Cross Small Cap Edge har med noll korrelation mot Stockholmsbörsens breda aktieindex SBX genererat efter avgifter en avkastning på 15,11 procent i år till halva risken jämfört med SBX.

Gemensamt för fonderna är att de genererat den höga avkastningen till betydligt lägre risk än jämförbara fonder.

Nyheter

Från och med 9 december finns förutom Nordic Cross Stable Return och Nordic Cross Small Cap Edge även Credit Edge tillgänglig på Futur Pensions fondförsäkringsplattform.

Credit Edge är en dagligt handlad svensk specialfond som ger exponering mot den europeiska företagsobligationsmarknaden. Fonden använder hävstång för att öka förväntad avkastning och daglig riskjustering för att begränsa sannolikheten för större kursfall. Genom fondens optionsbaserade konstruktion kommer en betydande del av förmögenheten över tid vara investerad i likvida medel eller obligationer med hög kreditvärdighet och låg ränterisk. Dessa snabbt omsättningsbara tillgångar möjliggör kortsiktiga positioner i obligationer som av någon anledning drabbats av omotiverade kursfall. Målsättning är att fonden ska ge en avkastning på 6 procent per år efter avgifter.

Krönika

Kalaset är över men det finns kaka kvar.

Mycket talar för att rallyt från botten i företagsobligationsmarknaden nu börjar plana ut och att man inte ska förvänta sig samma skarpa uppgångar framöver. För den selektive placeraren finns det dock fortfarande avkastning att hämta i en marknadsmiljö som saknar tillfredsställande alternativ. Det skriver Fredrik Tauson, förvaltare på Nordic Cross, i en krönika i Realtid.

Artiklar

DI.se: Fonderna drog nytta av börsen. Här är årets bästa hedgefonder

DI.se: Pledpharmas nyemission övertecknad tillförs 250-miljoner

DI.se: Hedgefonder tog stryk under höststormarna. Vi tror på fortsatt turbulens

Realtid: Carneos vd vi vill ha minst 20 procent av marknaden

Fondernas avkastning efter avgifter

Fondnamn Nov 2020 2019 2018
Nordic Cross Total Return Bond Fund R 1,19% 3,43% 3,73% -1,47%
Nordic Cross Credit Edge A 2,98% 0,29% 7,97% -3,33%
Nordic Cross Stable Return R 1,06% 22,77% 5,40% -1,73%
Nordic Cross Small Cap Edge R -0,58% 15,11% 2,87% 6,27%
NCAM Balanserad I* 3,40% 3,98% 15,15% -2,89%
Nordic Cross Bull** 18,86% 2,12% 41,7% -10,74%
Nordic Cross Bear** -10,35% -6,48% -25,6% 2,14%

*Nordic Cross tog över förvaltningen mars 2019 från United Securities.

**Nordic Cross tog över förvaltningen i september 2020 från Carnegie Fonder

Under bifogad länk finns rapporter och förvaltarkommentarer för samtliga Nordic Cross Fonder.

Marknadskommentar för november månad

Trots en eskalerande pandemi så rådde det en snudd på euforisk stämning på världens börser under månaden. Framgång hos några av de ledande vaccinkandidaterna mot covid-19 samt det faktum att dammet lagt sig efter det amerikanska valet var de drivande faktorerna bakom rallyt. November 2020 blev Dow Jones bästa månad sedan januari 1987 och nådde för första gången över 30.000. För att ge ytterligare stöd åt den ekonomiska återhämtningen i en osäker tid så beslöt den svenska Riksbanken att både utöka (från 500 till 700 mdr SEK) och förlänga (från delar av, till hela 2021) värdepappersköp av obligationer. Köpen omfattar obligationer utgivna av den svenska staten, bankernas bolåneinstitut, kommuner samt företag med hög kreditvärdighet. Syftet med de aviserade åtgärderna är att skapa förutsättningar för låga räntor och se till att det finansiella systemet fungerar samt undvika att orsaka ytterligare osäkerhet i ett redan utsatt läge. Sannolikt meddelar ECB fortsatta stödåtgärder vid mötet i december och FED har lovat låga räntor till och med 2023. Låga räntor är dock inte en tillräckligt kraftfull åtgärd för att lyfta den ekonomiska tillväxten, det krävs även en expansiv finanspolitik. Tillträdande amerikanska politiker kommer sannolikt att enas om ett finanspolitiskt paket med riktade stödåtgärder ganska snart in på det nya året.

Svenska aktier mätt som SIXPRX steg med 11,4 procent. MSCI World steg med 12,7 procent. Ett svenskt statsobligationsindex sjönk med 0,3 procent.

Risksentimentet fortsätter att balansera mellan en ökande spridning av covid-19 och efterföljande restriktioner å ena sidan och framgångar kring framtagande av vaccin å andra sidan. CNN´s ”Fear and Greed” indikator ligger nu runt 90 (max 100) vilket indikerar ”extreme greed”. Delar av förklaringen till detta lär finnas i de enorma likviditetsinjektioner som världens centralbanker fortsatt står för och som verkar hålla humöret uppe hos investerare. Risksentimentet borde rimligtvis gå in en lugnare fas under december.

Det låga ränteläget och de förväntande penning- och finanspolitiska stimulansåtgärderna har dock förutsättningar att fortsätta att slussa friskt kapital till aktiemarknader världen över. Rimligtvis står nu samhällen bättre rustade för att hantera nya utbrott vilket bör lindra negativa effekter av de restriktioner som nu införs.

/Magnus Nilsson, Förvaltare Nordic Cross

• fonder
  • magnus nilsson
  • mats andersson