Movestic adderar Nordic Cross båda kreditfonder

Från och med idag  (15 juni) finns Total Return Bond Fund och Credit Edge tillgängliga för Movestics kunder och samarbetspartners.

Total Return Bond Fund och Credit Edge är två alternativa kreditfonder som är konstruerade för att fungera väl på turbulenta marknader.

• Fondernas strategi varierar exponeringen mot företagsobligationsmarknaden i syfte att begränsa kursfall och öka avkastningen.
  • Kreditmarknaden erbjuder över tid hög riskjusterad avkastning.
  • Fonderna har en ESG-integrerad investeringsprocess.
  • Fonderna förvaltas av ett prisbelönt team med mycket lång erfarenhet.

Under år 2019 steg Credit Edges distributionsklass cirka 8 procent efter avgifter och blev en av Sveriges högst avkastande räntefonder. Under turbulensen i februari och mars, i samband med Coronapandemin framgick med tydlighet hur väl riskhanteringen i fonden fungerade.

”Kreditmarknaden är gynnsam att investera i under turbulenta perioder såsom nu när obligationer erbjuder högre kreditpåslag över riskfri ränta”, säger Fredrik Tauson förvaltare Nordic Cross. ” Vi är glada och stolta över att fler samarbetspartners upptäcker fördelarna med vår investeringsstrategi. Fonderna har visat sig kunna ge högre avkastning än flertalet traditionella företagsobligationsfonder när det är bullmarknad såsom 2019, samtidigt som fonderna snabbt kunnat begränsa risken under den stora turbulensen som vi sett under våren”.

Total Return Bond Fund sticker också ut i positiv bemärkelse jämfört med fonder inom sin riskkategori. Fondens distributionsklass levererade en avkastning efter avgifter på 3,7 procent förra året och är i år ner 0,73 (12 juni) procent efter avgifter.

Fonderna har hanterat vårens turbulens väl, till följd av den unika konstruktionen med en stor andel kassa. Fonderna kan framöver även nyttja denna kassa för att ta del av möjligheter som idag uppkommer när bolag har extremt stora finansieringsbehov.

Movestic Liv & Pension grundades som en del i Kinnevikskoncernen år 2000, men ägs idag av brittiska börsnoterade Chesnara plc. En koncern som äger försäkringsbolag på flera europeiska marknader. Movestic erbjuder produkter och tjänster som, så långt det är möjligt, ska kunna anpassas efter individuella preferenser och förutsättningar. Allt för att hjälpa deras kunder att få den bästa finansiella framtiden baserat på den egna situationen.

www.movestic.se

• esg
  • alternative boutique
  • altor
  • nordic cross stable return
  • sebatian udden
  • magnus nilsson
  • fredrik tauson
  • carneo
  • nordic cross

Nordic Cross Asset Management AB startades 2016 tillsammans med Altorägda Carneo AB. Nordic Cross förvaltar idag fyra stycken alternativa fonder under en ESG policy. Bolaget ingår i Carneo-gruppen där också bl a Carnegie Fonder, C WorldWide Asset Management och OPM ingår.

sebastian.udden@nordiccross.com

joakim.stenberg@nordiccross.com

Investeringar i fondandelar är förenade med risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Fonderna Nordic Cross Stable Return, Nordic Cross Total Return Bond Fund, Nordic Cross Small Cap Edge samt NCAM Balanserad får använda derivat. Fonden Credit Edge är en specialfond enligt lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder (LAIF). Fonden får använda derivat. För mer information, fullständig informationsbroschyr, fondfaktablad, årsberättelse och halvårsredogörelse se vår hemsida www.nordiccross.com.efon 08-213808