Dansukkers Från Sverige-märkta produkter

Dansukker utökar sitt sockersortiment med Från Sverige-märkta produkter

Under 2022 lanserade Dansukker en ny blågul design på sin mest kända produkt ”Svenskt Strösocker 2 kg” för att förtydliga det svenska ursprunget. Dansukker har, som enda varumärke i kategorin, ett sortiment med Från Sverige-märkta socker- och sirapsprodukter. Nu får även Brun Farin Strö ursprungsmärkningen som underlättar för konsumenten att välja svenskproducerade varor. Den nya förpackningen med det blågula Från Sverige-märket finns i dagligvaruhandeln från oktober 2022.

Dansukker Brun Farin Strö är ett finkornigt brunt socker gjort på strösockerkristaller från svenska sockerbetor, huvudsakligen odlade på gårdar i Skåne, som blandas med en liten mängd rörsockersirap. Att man adderar sirap är för att den innehåller rörsockermelass som ger den karaktäristiska bruna färgen och den goda karamelliga smaken.

Idag produceras allt svenskt strösocker från Dansukker i Örtofta som är Sveriges enda sockerbruk, och även om sockertillverkning bygger mycket på tradition, har produktionen under åren utvecklats och blivit mer effektiv. Just nu bygger Nordic Sugar dessutom ut Örtofta till att bli ett av Europas största och mest moderna sockerbruk, med stort fokus på hållbarhet – allt för att säkra en framtid med svenskt socker. Dansukker har sedan tidigare Från Sverige-märkning på produkterna: Svenskt Strösocker 2 kg, Ljus-, Mörk-, Vit- och Brödsirap, Svenskt Pärlsocker och nu blir även Brun Farin Strö Från Sverige-märkt.

Ursprungsmärkningen ”Från Sverige” har en hög kännedom och gör det lättare för konsumenterna att välja svenskproducerat. En frivillig märkning som inger en trygghet för konsumenten.

• Intresset och medvetenheten kring svenskproducerade varor bland konsumenterna har ökat senaste året, och det är något som vi självklart ser som positivt. När fler väljer svenskproducerat gynnar det svenskt jordbruk och inhemsk produktion. Dansukker har lång tradition och en 150-årig historia av att producera socker i Sverige. Det ger oss en stark koppling till den svenska konsumenten och med ursprungsmärkningen ”Från Sverige” på våra produkter underlättar vi för dem att välja svenskt socker och sirap, säger Pernilla Wennerberg, Marketing Manager Dansukker.

Dansukker Brun Farin Strö är ett brunt torrt socker med härlig färg och smak som förgyller bakverk och matlagning.

Passar utmärkt i småkakor, fyllningar och desserter men adderar även extra krydda till såser, marinader och huvudrätter. Den nya förpackningen med ”Från-Sverige”-märkningen finns i dagligvaruhandeln från och med vecka 40. Rekommenderat pris 15 kr.

Tips
- Testa att byta ut 1 dl av Strösocker mot Brun Farin Strö nästa gång du bakar en chokladkaka eller småkakor. Det adderar extra smak.
- För en gyllene sockerkaka med mycket smak, byt ut Strösocker mot Brun Farin Strö i receptet.
- Tillsätt lite Brun Farin Strö vid stekning eller i panering för att få en fin smakbrytning och stekyta.
- Om Brun Farin Strö används i inläggningar eller vid gravning ger det en lite fylligare smak.

Kanelbullens dag infaller den 4 oktober, en tradition som självklart blir godast om den bakas hemma med svenska råvaror.

Ladda ner recept på saftiga och goda kanelbullar nedan.

Ett varumärke med historia

Dansukker är det ledande varumärket för sockerprodukter i Norden och Baltikum. Det är ett varumärke som står för kvalitet, hantverk och njutning och som bär på en lång och stolt historia.

Från 1850-talet och framåt började sockerbetsproduktionen ta fart i Sverige och Skåne och det är här som Dansukker har sina rötter. Genom sammanslagningar av en mängd mindre sockerbruk och raffinaderier grundades 1907, Svenska Sockerfabriks AB - SSA, i dagligt tal kallat Sockerbolaget. På den tiden var Sockerbolaget Sveriges största företag. På 90-talet köptes SSA upp av danska Danisco och 2009 bildades Nordic Sugar AB när det blev en del av nordtyska koncernen Nordzucker.

Pernilla Wennerberg

Presskontakt Marknadschef Dansukker +46 709 53 70 65

Dansukker- Låt dig inspireras!

Dansukker är varumärket för dig som älskar det hemgjorda, hembakade och hemlagade. Förutom klassiska produkter som strösocker, pärlsocker, bitsocker och sirap erbjuder vi smarta specialprodukter som Syltsocker och Glykossirap och fantastiska smaksättare som exempelvis Muscovadorörsocker och Farinsocker. I den svenska dagligvaruhandeln är Dansukker det ledande varumärket i kategorin och är det enda varumärket med”Från Sverige” märkta socker- och sirapsprodukter.

Ett varumärke med historia

Nordic Sugar AB