2018 – ett rekordår för DAF

2019-02-01

DAF Trucks slog alla rekord under 2018. Tack vare en historiskt hög marknadsandel på 16,6 % har DAF vuxit till att bli Europas näst största märke för tunga lastbilar (16+ ton). DAF är marknadsledande i Europa för dragbilar med en marknadsandel på inte mindre än 19,8 %.

Den europeiska marknaden för lastbilar på 16+ ton uppgick till nästan 319 000 lastbilar under 2018, jämfört med 306 000 under 2017. "Den europeiska ekonomin har varit mycket stark under det gångna året. Detta resulterade i en hög efterfrågan på transport med ett motsvarande krav på lastbilar", säger Harry Wolters, VD för DAF Trucks.

Marknadsledare i sju europeiska länder

Liksom under tidigare år var DAF under 2018 marknadsledande i segmentet tunga lastbilar i Nederländerna (32,0 %), Storbritannien (26,5 %), Polen (23,2 %) och Ungern (32,6 %). Den nederländska tillverkaren var också den största marknadsdeltagaren i Belgien (22,1 %), Bulgarien (19,9 %) och Tjeckien (19,5 %). I Tyskland, som är Europas största lastbilsmarknad, var DAF återigen det största importerade varumärket med en marknadsandel på 12,3 %.

Stabil marknadsandel för lastbilar på 6–16 ton

Den europeiska marknaden för lätta lastbilar (6–16 ton) minskade något, från 52 500 enheter 2017 till strax under 52 000 under 2018. I det segmentet hade DAF en marknadsandel på 9,0 %. För lätta lastbilar är DAF marknadsledande i både Storbritannien (32,0 %) och Irland (18,2 %).

Ytterligare tillväxt utanför EU

DAF sålde 8 700 lastbilar utanför EU. DAF befäste sin ställning som marknadsledare i Taiwan med införandet av den senaste generationen DAF Euro 6-lastbilar. DAFs marknadsandel ökade också i Israel, Vitryssland och Sydafrika, medan företaget sålde ett rekordstort antal lastbilar i Indonesien. Montering av DAF CF började i en fabrik som tillhör PACCAR, DAFs moderbolag i staden Bayswater i Australien.
DAF sålde också över 3500 PACCAR-motorer till ledande tillverkare av bussar och specialfordon runt om i världen. 2018 var också året de sålde sina första motorer i Singapore och Myanmar.

"DAF vill fortsätta växa"
"Under 2018 har vi lagt en riktigt god grund för framtida tillväxt tillsammans med våra professionella återförsäljare", säger Richard Zink, medlem i styrelsen med ansvar för marknadsföring och försäljning. "Marknaden sätter stort värde på våra lastbilars tillförlitlighet, låga driftkostnader och höga förarkomfort. Detta innebär att vi har kunnat knyta band med en hel del nya kunder under förra året – från små företag till stora internationella vagnparker – och därigenom öka vår marknadsandel från 15,3 % till 16,6 %. Vi är oerhört stolta över det faktum att DAF är marknadsledande i Europa på dragbilar, en ståndpunkt som vi också strävar efter att uppnå med vårt omfattande utbud av lastbilar och fordon för särskilda tillämpningar. Eftersom vi har en perfekt lösning för varje transportbehov."

Produktionsrekord
För att tillgodose den stora efterfrågan på lastbilar producerade DAF ett rekordstort antal på fler än 67 000 lätta, medeltunga och tunga lastbilar under 2018 – en ökning med 10,1 % jämfört med föregående år. DAF uppskattar att marknaden för tunga lastbilar kommer att vara stark igen under 2019, med en volym på mellan 290 000 och 320 000 enheter.

DAF i Sverige
Även i Sverige var 2018 ett rekordår för DAF som ökade sin försäljning med 18% vilket är mer än samtliga konkurrenter. Detta innebär att DAF nu är landets näst störta importör av tunga lastbilar. DAF ligger nu på fjärde plats med 3,3% av den totala marknaden för tunga lastbilar. Johannes Winberg, Försäljningschef Nordic Truckcenter Group, ser fortsatt ökning. "Vi växer organiskt varje år inom både försäljning och eftermarknad. Vi har idag 30 verkstäder och startade under året ett jourcentrum, som är öppet dygnet runt 365 dagar om året. Våra bilar är dessutom uppkopplade med DAF Connect, vilket gör det tryggt och enkelt att äga en DAF."