Dags att utse finalisterna till Pizza-SM

Sista anmälningsdatum för Pizza SM har gått ut och representanter för Fast Food Magazine arbetar för fullt med att vaska fram tre finalister som ska tävla i Pizza-SM, en tävling som hålls den 25 april på mässan GastroNord.

De tre finalisterna kommer den 25 april i GastroNords tävlingsarena att tävla om vem som blir mästare i Pizza SM. En namnkunnig jury med bland annat Malin Söderström, fd medlem i Kocklandslaget och numera krögare på Moderna museet och Tommy Myllymäki, silvermedaljör i Bocuse d´Or och känd från TV4s Matresan, ska bedöma smak och kvalitet. Arbetssättet bedöms av 2011 och 2010 års vinnare Tony Gerasovski och David Smith.

Det har kommit in anmälningar från  pizzerior i hela Sverige. Kvaliteten på anmälningarna är väldigt hög.  I tävlingsreglerna ska man tävla dels med en klassisk capricciosa och dels en egenkomponerad pizza.

- Just nu reser vi land och rike runt och testar anmälda tävlingsbidrag. säger Anders Örnevall, chefredaktör för Fast Food Magazine. Det är fantastiskt att se vilket engagemang som det finns för tävlingen. Att kunna baka en god pizza är en yrkesstolthet och med tanke på att pizzan numera är en del i den svenska husmanskosten, blir också Pizza-SM en möjlighet för många att visa upp sitt kunnande.

Förutom att tävla om den åtråvärda titeln "Sveriges Bästa Pizzabagare 2012", får vinnaren bland annat kvalitetsmjöl för 10 000 pizzor från Finax/Ramlösa Kvarn, en värdecheck på 10 000 kronor från Axfood Snabbgross, en grönsaksskärare RG-250 från Hällde, en pizzarbagarkurs i fem dagar på skolan Scuola Italiana Pizzaioli i Italien samt en resecheck som täcker hotell- och resekostnaderna för kursdagarna.

Vilka som går vidare till finalen kommer att publiceras i mitten av mars.

För mer information, kontakta Malin Looft Nyquist, projektledare för Pizza-SM, 0736-82 53 19 eller malin.l@mentoronline.se . Mer information kring tävlingen och bedömningskriterier finns på www.pizza-sm.se.

Fakta:
Pizza-SM är en årlig återkommande tävling för professionella pizzabagare. Tävlingen arrangeras av tidningen Fast Food Magazine, Sveriges största branschtidning för folk som serverar bra och snabb mat för folk i farten, i samarbete med Arla, Pepsi, Ramlösa Kvarn, Finax, Axfood Snabbgross, Santa Maria, Hällde och Sveba-Dahlen. Tidningen Fast Food Magazine är en del av Mentor Communications AB.