Hjortpizza från Nyköping gav vinst i Pizza-SM 2011

Hjortpizza från Nyköping gav vinst i Pizza-SM 2011

Tony Gerasovski från Pizzeria Fasana i Nyköping är 2011 års svenska pizzamästare. Han vann med sin vilda pizza, ”Hjort är gjort”.

I hård konkurrens vann Tony Gerasovski från Pizzeria Fasana i Nyköping årets Pizza-SM under FASTFOOD & CAFÉ / RESTAURANGEXPO på Kistamässan i Stockholm under onsdagen den 2 februari. Juryns motivering löd

"Med professionalism, glädje och engagemang vågar årets svenska pizzamästare anta en vild utmaning och kombinerar fantasifullt råvaror och smaker som ger smaklökarna en stor, ”skogstokig” upplevelse och tillfredsställelse.”

Vinnaren själv kommenterade:

– Det här är jättekul. Jag har lagt ner mycket tid, tanke och föreberedelse på pizzan. Kanske tilltalade det juryn att det finns en röd tråd genom hela arbetet, nämligen skogen och jakten. Pizzan är utformad för jägaren, som är ute i skogen och jagar.

Pizzan han vann med har han döpt till ”Gjort är Hjort”. Den består av en botten på flera sorters mjöl, en tomatsås som är ett långkok på Pelatitomater, socker, lök, vitlök, oregano, basilika, salt och peppar. Osten är en kombination av Arla Riddarfilé och Arla Red Label Mozzarella.

Toppingen består av hängmörad kronhjort från Rällinge skog i Södermanland som marinerats i honung och ingefära. Dessutom toppas pizzan med blancherad palsternacka i vit balsamico, skogssvamp, soltorkade tranbär, sörmländska lingon och avslutas med magnold och rödbasilika.

De två andra finalisterna, Christos Petridis från Pizzeria Italia i Kalmar och Jannis Pebes från Pizzeria Två Pizzabagare i Malmö bjöd också juryn på spännande smakkombinationer och kreativa pizzor med kvalitativa råvaror, utifrån ett nytänkande.

Juryn hade en tuff men rolig bedömning att göra. Den bestod av före detta världsmästaren Antonio Polzella, de tre senaste årens svenska pizzamästare, Josef Hakimi, Hassan Saraoee och David Smith, ostexperten Sandor Szilagyi från Arla, Rickard Sillrén från Axfood Snabbgross, Evamarie Källgren från Finax, Maria Rodriguez från Santa Maria, Kent Wiland från Sveba Dahlén, Anna de Geer från Italienska Handelskammaren samt tidningen Fast Foods chefredaktör Lotta Eriksson.

Första priset är, förutom den åtråvärda titeln "Sveriges Bästa Pizzabagare 2011", en värdecheck på Axfood Snabbgross på 10 000 kronor, ett studiebesök hos Arla samt kvalitetsmjöl till 10 000 pizzor från Finax/Ramlösa Kvarn.

För mer information om deltagarna och bilder var god kontakta Lotta Eriksson, chefredaktör för Fast Food, på telefon 0736-82 53 58, eller Malin Looft-Nyquist, projektledare för Pizza-SM, telefon 0736-82 53 19. Mer information kring tävlingen och bedömningskriterier finns på www.pizza-sm.se.

(Fotograf i detta pressmeddelande heter Maj-Britt Rehnström)

Pizza-SM är en årlig återkommande tävling för professionella pizzabagare, som arrangeras av tidningen Fast Food, Sveriges största branschtidning för alla som arbetar med snabbmat. Tidningen Fast Food är en del av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.