Pizza-SM final, Jonas Karlsson blev Sveriges Pizzamästare 2013!

Pizza-SM final, Jonas Karlsson blev Sveriges Pizzamästare 2013!

Det blev Jonas Karlsson, kock på Speceriet i Stockholm som vann finalen i Pizza-SM 2013. Enligt juryns ordförande Tommy Myllymäki tog Jonas pizzan till en helt ny dimension.
Övriga finalister var Frida Ceveryd, Stantons i Varberg och Adem Tokmak från Vapiano i Stockholm.
Finalen avgjordes under evenemanget Smaka på Stockholm och finalen leddes av Edward Blom som också delade med sig av alla sina pizzaminnen inför tusentals besökare.

Pizza-SM arrangeras av tidningen Fast Food Magazine och syftet med tävlingen är att lyfta fram goda exempel bland pizzabagarna, deras yrkeskunnighet och kvalitetsmedvetenhet.  Tävlingen leddes av Edward Blom, mathistoriker och känd från tv.

I år var det fler än någonsin som ville vara med och tävla i Pizza-SM. En jury har rest runt och provsmakat pizzor över hela landet och utifrån det arbetet hade tre finalister vaskats fram. De tre finalisterna är:

1.  Adem Tokmak, från Vapiano i Stockholm, tävlar med bidraget ”Vitello con Ruccola”.

2.  Frida Ceveryd, från Stantons Breareds torg i Varberg, tävlar med bidraget ”Horseradish luxury”.

3.  Jonas Karlsson, från Speceriet i Stockholm, tävlar med bidraget ” Tarte flambé facon Carlsson.

I finalen fick de tre finalisterna dels baka sin egenkomponerade pizza samt en klassisk pizza utifrån en färdig ingredienskorg. Bedömningen av pizzorna gjordes av den namnkunniga juryn Tommy Myllymäki, silvermedaljör i kock-VM, Bocuse d´Or, 2011 och känd från TV4s Matresan, och Tom Sjöstedt, vinnare Årets Kock 2008 och fd  medlem i Svenska Kocklandslaget och Ulrika Brydling, som driver Brydlings på Åhléns i Stockholm och ledare för det svenska Juniorkocklandslaget 2006. Även 2011 års vinnare Tony Gerasovski samt Michel Arvblom, med stora internationella meriter i EM och VM under senare år, satt med i juryn.

Så här sa juryns ordförande Tommy Myllymäki när han läste upp juryns motivering:
- Vinnaren har skapat pizza med både kärlek och passion samt med en stor respekt för råvarorna. Vinnaren har lyft in pizzan i den moderna gastronomins finrum.

Jonas Karlssons vinnarpizza bestod av oxmärg, syrad vitkål, Sivans prästsost och gräddfil.
- Fantastiskt att vinna Pizza-SM, sa Jonas Karlsson efter segern. De allra flesta har en relation till pizzan och man har sin favorit. Jag ville med min specialpizza visa att man inte behöver använda så dyra ingredienser för att det ska smaka bra. Kul att juryn uppskattade mina idéer.

Pizza-SM är en årlig återkommande tävling för professionella pizzabagare. Tävlingen arrangeras av tidningen Fast Food Magazine, Sveriges största branschtidning för folk som serverar bra och snabb mat för folk i farten, i samarbete med Arla, Coca-Cola, Ramlösa Kvarn, Finax, Axfood Snabbgross, Hällde, PizzaMaster, Tingstad och Campino.

Mer informationkontakta Malin Looft Nyquist, projektledare för Pizza-SM, 0736-82 53 19 eller malin.l@mentoronline.se . Mer information om tävlingen samt bilder finns på www.pizza-sm.se.

Fast Food Magazine är en del av Mentor Communications AB. Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag.