Rookie blev 2012 års pizzamästare

Rookie blev 2012 års pizzamästare

Camilla Seidl, 20, från Vapianos restaurang på Kungsbron i Stockholm är 2012 års svenska pizzamästare. Hon vann med sin vegetariska pizza ”Chèvre con fichi”.

Med sina 1,5 års erfarenhet som pizzabagare vann Camilla Seidl årets pizza-sm på GastroNord på Stockholmsmässan den 25 april.

Juryns motivering löd:

”Med fantasi samt snabbt och säkert handlag lyckades vinnaren charma juryn som bland annat pekade på en innovativ presentation och en härlig råvarufokus.”

Vinnaren själv kommenterade:

–  Jag är helt tagen, sa Camilla Seidl direkt efter att hennes namn hade ropats upp som vinnare. Visserligen kände jag att det gick bra under själva tävlingsmoment men att jag skulle vinna över två så rutinerade och duktiga pizzabagare som Ali Chahrour och Marre Ramzi, trodde jag aldrig.

Pizzan hon vann med har hon döpt till ”Chèvre con fichi”. Den består av en botten på durumvete och vetemjöl, en tomatsås med fin olivolja, Osten är en blandning av mozzarella och parmesan.

Toppingen består av fransk chèvre , fikon marinerade i rödbeta, ingefära och citron, citronfiléer i honungslag, ruccola, rostade valnötter i olja, smör, salt och peppar.

De två andra finalisterna, Marre Ramzi från Pizzeria Milano i Tomelilla och Ali Chahrour från Pizzeria Palladium i Kiruna bjöd också juryn på spännande smakkombinationer och kreativa pizzor med kvalitativa råvaror, utifrån ett nytänkande.

De tävlandes bidrag bedömdes av två jurygrupper bestående av bland annat Malin
Söderström, fd medlem i Svenska Kocklandslaget och numera krögare på Moderna museet i Stockholm, Tommy Myllymäki, silvermedaljör i kock-VM, Bocuse d´Or, 2011 och känd från TV4s Matresan, och Tom Sjöstedt, vinnare Årets Kock 2008 och medlem i Svenska Kocklandslaget.

Tävlingen arrangeras av tidningen Fast Food Magazine i samarbete med Arla, Pepsi, Ramlösa Kvarn, Finax, Axfood Snabbgross, Santa Maria, Hällde och Sveba-Dahlen.

Första priset är, förutom den åtråvärda titeln "Sveriges Bästa Pizzabagare 2012", en värdecheck på Axfood Snabbgross på 10 000 kronor, kvalitetsmjöl till 10 000 pizzor från Finax/Ramlösa Kvarn, grönsaksskärare Rg-250 från HÄllDE och pizzarbagarkurs i fem dagar på skolan scuola italiana Pizzaioli, i Italien,

För mer information om deltagarna och bilder var god kontakta Malin Looft Nyquist, projekt- och tävlingsledare för Pizza-SM, telefon 0736-82 53 19. Mer information kring tävlingen och bedömningskriterier finns på www.pizza-sm.se.

(Fotograf i detta pressmeddelande heter Stefan Jerrevång)

Fast Food Magazine är Sveriges ledande branschtidningen som bevakar snabbmatsbranschen, branschen som ger snabb och enkel matservice till folk i farten. Fast Food Magazine arrangerar events såsom Pizza SM och Fast Food Awards. Fast Food Magazine är en del av Mentor Communications AB. Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag.