Matsäkerhet i fokus: Fina råvaror kan vara allt annat än fräscha

Matsäkerhet i fokus: Fina råvaror kan vara allt annat än fräscha

Mat som ser fräsch ut kan i själva verket ha en för hög bakteriehalt. Helt enkelt på grund av att den förvaras i fel temperatur. Med smarta mätlösningar och en handbok om matsäkerhet vill Nordtec hjälpa folk i livsmedelsbranschen att ha koll på temperaturgränsvärden och uppfylla HACCP-riktlinjerna.

Fina råvaror och god mat förtjänar den allra bästa omsorgen – i alla led. En viktig aspekt är att alla livsmedel förvaras i rätt temperaturer under såväl lagring som transporter.

Instrument för temperaturövervakning

Nordtec erbjuder dataloggrar och termometrar som möjliggör säker övervakning av temperaturer och att aktuella livsmedelsstandarder kan uppfyllas. Livsmedelsinstrumenten kommer från Testo som i över 60 år har utvecklat och tillverkat smidiga handinstrument och smarta fjärrövervakningssystem för temperaturmätning.

Fickhandbok som vägleder

Testo har tagit fram en mycket matnyttig (om uttrycket ursäktas) fickhandbok som innehåller allt livsmedelsarbetare behöver veta om temperaturgränsvärden och hur de gör för att uppfylla HACCP-riktlinjerna. Information varvas med praktiska tips om pålitlig mätning. Handboken är anpassad till svenska förhållanden och är gratis att ladda ned på nordtec.se.

Affisch med bra översikt

På hemsidan finns också en affisch om matsäkerhet. På den finns en översikt av de viktigaste temperaturgränsvärdena för ankommande gods samt lagring och värmebehandling av livsmedel. En överskådlig och bra information för alla som hanterar livsmedel – allt samlat på ett A3-ark.

Mer om Nordtecs dataloggrar och termometrar för temperaturmätning av livsmedel samt nedladdning av fickhandboken och affischen hittar du här .