Se radon, temperatur och fukt – direkt i mobilen

Se radon, temperatur och fukt – direkt i mobilen

Den smarta Celsicom Easy Connect-familjen har utökats med en ny medlem: mätboxen THR600. Den uppfyller kraven i Strålsäkerhetsmyndighetens metodbeskrivning för mätning av radon på arbetsplatser – samtidigt som du även har koll på temperatur och fukt i inomhusluften. Du kan när som helst se alla aktuella mätvärden i mobilen, surfplattan eller datorn.

THR600 är den senaste och nionde produkten i övervakningssystemet Celsicom Easy Connect. Det är sannerligen en mycket mångsidig och användbar mätbox. Den kompakta, tåliga boxen har nämligen en intern sensor för mätning och loggning av följande: radon från 0 till 4000 Bq/m3, temperatur från –30 till +70 °C och relativ luftfuktighet upp till 100% RH.

Enkelt igång och snabba mätvärden

Du aktiverar boxen och kommer igång med mätningen genom att bara skanna en QR-kod. Om du inte redan har ett konto skapar du ett sådant på bara ett par minuter. Det tar inte mer än en timme förrän du har tillgång till stabila mätvärden som därefter uppdateras var femte minut. Du kan enkelt se medelvärden och skapa rapporter i form av pdf- eller Excel-filer. Med andra ord, det blir inte mycket enklare än så här.

Direktuppkopplad och driftsäker

Celsicom Easy Connect är en svensk, unik lösning för fjärrövervakning av mätvärden i olika miljöer. Varje mätbox både mäter och sänder (via integrerat SIM-kort) till molntjänsten Celsiview – utan att behöva ta en driftskänslig omväg via en basstation/gateway. I stället skickas alla mätdata med tekniken NB-IoT på en licensierad frekvens i mobilnätet. Täckningen är suverän och störningsrisken i princip lika med noll.

Trygg lagring till låg kostnad

Alla mätdata skickas till den lättanvända molntjänsten Celsiview där de lagras i upp till 36 månader. Pris: 19 kronor i månaden per mätbox – inklusive kostnader för all datatrafik. Som en extra säkerhetsåtgärd har varje box dessutom ett backupminne där mätvärden sparas (om en tillfällig störning trots allt skulle uppstå) och skickas när det är dags för nästa sändning till molnet.

För mer information om Celsicom Easy Connect THR600 och smart mätning av radon, temperatur och fukt – kolla här!