Godkända i Prisdialogen 2024

Godkända i Prisdialogen 2024

Vi är glada att kunna berätta att Norrenergi nu har fått medlemskap i Prisdialogen för 2024. Det är det nionde året i rad som vi blir godkända. Första gången vi ansökte om medlemskap var 2015.

Givande möten om mer än bara pris

Under året har vi haft två samrådsmöten med våra största kunder samt representant för Fastighetsägarna. Mötena handlar inte bara om priset på värme utan ger också en bra inblick i våra kunders behov och vilka utmaningar de ser framöver.

Sonya Trad är affärsutvecklare på Norrenergi och en av dem som var med och utvecklade Prisdialogen i sin tidigare roll på Svensk fjärrvärme, numera Energiföretagen.

Så här säger Sonya om årets möten:

– Sedan snart två år tillbaka lever vi med en osäker och utmanande omvärld, inte minst när det gäller el- och bränslesituationen. Dialogen med våra kunder är därför, om möjligt, ännu viktigare. Vi strävar efter att vårt pris ska vara förutsägbart och långsiktigt stabilt och vi är därför glada att vi kunnat hålla prognosen som vi satt.

– Som vanligt är det också väldigt givande att få veta vad som ligger på kundernas bord just nu. Helt klart är att hållbarhet och fossilfrihet ligger högt på agendan, en fråga som ständigt är aktuell hos oss också.

Prisdialogen stärker kundens ställning och skapar förutsägbarhet

Prisdialogen är ett initiativ som tagits fram av Sveriges Allmännytta, Riksbyggen, Energiföretagen och Fastighetsägarföreningen för att stärka kundens ställning. Det handlar om att åstadkomma en rimlig, förutsägbar och stabil prisändring på fjärrvärme och på så sätt bidra till ett ökat förtroende för fjärrvärmeföretagens prissättning.

Resultatet av Prisdialogen är bland annat dokumentet Prisändringsmodell och som nyligen godkändes av Prisdialogens styrelse. Dokumentet, som även innehåller en prognos för Norrenergis prisutveckling tre år framåt, hittar du här.