Västerbottensost reser ut i världen - Kungen av ostar intar London

Västerbottensost reser ut i världen - Kungen av ostar intar London

Västerbottensost, som i år firar 100 år som registrerat varumärke, ger sig nu ut i världen. Från och med januari 2011 kan glada Londonsvenskar och brittiska ostälskare hitta den unika osten i centrala London. Under åtta veckor från och med den 10 januari tar Västerbottensost plats på John Lewis Food Halls svenska matfestival som pågår i butikerna på Oxford Street och Bluewater Waitrose.

Tillsammans med andra för britterna okända svenska varumärken visar Västerbottensost att Sverige definitivt är mer än Abba, Volvo, och Ikea. Under de åtta testveckorna får, förutom Västerbottensost, produkter från bland annat Leksandsbröd, Svenska Smakupplevelser, PehrsonHertz, Fria Bröd samt Villman & Co. visa upp sig på John Lewis Food Halls i London.

– Detta är ett unikt tillfälle för oss att erbjuda alla Londonboende svenskar och andra ostälskare möjlighet att testa och köpa Västerbottensost utanför Sverige. I London bor det över 70 000 svenskar och många av dessa längtar alldeles säkert efter en bit Västerbottensost ibland. Nu hoppas vi såklart på ett stort intresse från såväl svenskar som andra Londonbor så att försäljningen blir permanent, säger Agneta Andersson, Brand Manager, Västerbottensost.

Förutom John Lewis Food Halls Oxford Street och Bluewater Waitrose butiker är Västerbottensost också tillgänglig på Scandinavian Kitchen och Totally Swedish Store i London. Västerbottensost är prissatt till cirka £ 2,70 - 3,30 för 150g.

Kort om Västerbottensost
I år, 2010, firar Västerbottenost 100 år som registrerat varumärke. Bakom receptet på den älskade osten står mejerskan Ulrika Eleonora Lindström. År 1910 registrerades varumärket Västerbottensost hos patent och registreringsverket. Men det var flera år tidigare, runt år 1872, som receptet till Västerbottensost kom till i det lilla mejeriet i Burträsk.

Ingen vet varför det bara går att tillverka Västerbottensost på mejeriet i Burträsk, om det är husfloran som är unik för Burträsk eller om det beror på andra faktorer. Men en sak är säker, osten är lika älskad idag som för 100 år sedan.

Förutom i Sverige och London säljs Västerbottensost även på Stockmann i Finland samt på IKEA i USA. Västerbottensost är ett av Norrmejerier registrerat varumärke.

För mer information om Västerbottensost, kontakta:
Agneta Andersson, Brand Manager Västerbottensost, e-post: agneta.andersson@norrmejerier.se,
telefon: 090-18 29 19

För praktiska frågor, högupplösta bilder etc, kontakta:
Emma Lundskog, Wenderfalck, e-post: emma@wenderfalck.com,
telefon: 0736-24 19 17

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 192 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 630 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 475 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.