Rutinerad chef tar över Novartis Onkologi i Norden

Anna–Lena Engwall är ny chef för Novartis Onkologi i Norden. Hon har lång erfarenhet av läkemedelsindustrin och har haft en rad ledande uppdrag inom Novartis verksamhet i flera olika länder i Europa.

Anna-Lena Engwall började yrkeslivet som sjuksköterska och ser som en av sina viktiga uppgifter att skapa fler samarbeten mellan den forskande läkemedelsindustrin och den akademiska forskningen.

– Vi måste kunna göra ännu mer för svårt cancersjuka, säger hon.

Novartis Onkologi har verksamhet i 50 länder över hela världen. Anna-Lena Engwall har haft affärsutvecklande uppdrag i så skilda länder som Italien, Österrike, Slovakien och Norge.

– Det har varit enormt utvecklande och en bra grund för att ta över ansvaret för det nordiska perspektivet, säger hon. Jag är också tacksam för att jag har en så flexibel familj som har förmågan att se äventyret i att byta land.

De nordiska länderna är både lika och olika vad gäller frågor som rör vård och medicinsk utveckling. Samtliga har under de senaste åren genomgått någon typ av förändring eller reform på sjukvårdsområdet. Men medan Sverige ligger långt fram vad gäller till exempel överlevnad på bröstcancerområdet, ser situationen annorlunda ut i en del av våra grannländer.

– Att förhålla sig till förändringar är en av de stora utmaningarna framöver, säger Anna-Lena Engwall. Som ledande läkemedelsföretag på cancerområdet är det oerhört viktigt att ständigt ha örat mot rälsen och lyssna till behov och synpunkter från alla parter – patienter, patientföreträdare, den medicinska professionen och sjukvårdens huvudmän.

Även om Sverige ligger långt fram när det gäller överlevnad i bröstcancer finns stora behov vad gäller de hårdast drabbade patienterna, kvinnor som får återfall eller lever med spridd sjukdom.

– Här satsar vi stort för att utveckla ännu bättre behandlingsmöjligheter De här kvinnorna kan leva länge med cancer som kronisk sjukdom och de behöver bästa tänkbara hjälp.

Anna-Lena Engwall är bekymrad över att allt färre patienter deltar i kliniska studier.

– Var tredje svensk kommer någon gång i sitt liv att drabbas av cancer. Därför vill jag både i min yrkesroll och som privatperson att Sverige ska vara med i forskningens framkant. Utan spjutspetsforskning ingen offensiv läkemedelsutveckling.

Hon understryker att Sverige har exceptionellt goda förutsättningar för kliniska studier genom kombinationen av framstående onkologisk forskning och tillgången till världsunika register.

– Som ledande företag i kampen mot cancer är det här en av våra högst prioriterade frågor. Genom fler samarbeten på olika nivåer är jag övertygad om att vi har ännu mer att ge.

I sin nya roll prioriterar Anna-Lena Engwall personlig närvaro och kommer att resa mellan kontoren i de nordiska länderna.

Ödmjuk erfarenhet av vård i livets slutskede
Anna-Lena Engwall förklarar sitt engagemang för cancersjuka med sin bakgrund i vården, och inte minst sin tid på ett hospice för vård i livets slutskede.

Därför gläds hon särskilt åt utvecklingen på blodcancerområdet där forskning bidragit till att förvandla kronisk myeloisk leukemi, KML, från att ha varit en dödlig sjukdom till ett kroniskt tillstånd som patienterna kan leva med år efter år. Förändringen har varit möjlig tack vare läkemedlet Glivec.

– Nu står vi inför nästa steg i utvecklingen där vi undersöker om det går att bota sjukdomen helt med hjälp av Glivecs efterföljare Tasigna. Vi genomför ett omfattande prövningsprogram för att utvärdera möjligheten att avsluta behandlingen när det inte längre går att hitta några spår av leukemiceller i blodet, säger hon.

Flera svenska sjukhus deltar i forskningsprojektet som handlar om att kunna bota en tidigare obotlig form av blodcancer.

– För mig är det klinisk forskning i livets tjänst, säger Anna-Lena Engwall.

• anna-lena engwall
  • novartis onkologi
  • nordenchef
  • cancerläkemedel