Tasigna mot leukemi – nu godkänt i Schweiz

Cancerläkemedlet Tasigna har godkänts av den schweiziska läkemedels­myndigheten som första behandling av patienter med nydiagnostiserad kronisk myeloisk leukemi. Tasigna ger bättre och snabbare effekt än Glivec som hittills har varit standardbehandling.

Ansökan om godkännande snabbehandlades av läkemedelsmyndigheten i Schweiz, vilket kan beviljas läkemedel som bedöms ge stor behandlingsvinst för patienterna. Godkännandet bygger på en studie med 846 patienter, som visade att hos dem som behandlades med Tasigna minskade nivåerna av genen Bcr-Abl både snabbare och till lägre värden än hos dem som fick Glivec. Bcr-Abl ligger bakom den okontrollerade ökningen av vita blodkroppar som kännetecknar sjukdomen kronisk myeloisk leukemi.

Även den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har godkänt Tasigna för behandling av patienter som får diagnosen kronisk myeloisk leukemi. FDA-godkännandet kom i juni 2010.

• tyrosinkinashämmare
  • förstahandsval vid kronisk myeloisk leukemi
  • kronisk myeloisk leukemi

Med tydlig fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg kostnadsbesparande generiska produkter och produkter inom receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2009 till 44,3 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 7,5 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 100 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se