Klimatarbetet viktigt när Lagerhaus valde NTEX i Helsingborg

Klimatarbetet viktigt när Lagerhaus valde NTEX i Helsingborg

I dagarna öppnar NTEX ett nytt, toppmodernt logistikcenter vid Långeberga i Helsingborg, nära hamnen, E4 och E6. Etableringen är en del av den framtidssatsning företaget nu gör för att kunna erbjuda ännu effektivare och mer hållbara logistiklösningar. På Lagerhaus, som är en av NTEX största kunder, ser man mycket positivt på hur verksamheten i Helsingborg utvecklas.

– På Lagerhaus jobbar vi intensivt för att minska vårt klimatavtryck i alla delar av värdekedjan för att på sikt bli fossiloberoende. Därför är det jätteviktigt för oss att samarbeta tätt med leverantörer som liksom vi vill gå före och driva på utvecklingen i hållbar riktning, säger Lagerhaus vd Anette Yngvesson.

I Helsingborg har de båda företagen sedan länge ett etablerat samarbete när det gäller godshantering, plock & pack och distribution. Läget, nära hamnen och de stora förbindelselederna ut i landet, är viktigt för Lagerhaus och i synnerhet då för företagets e-handel.

– Med det nya logistikcentret får vi förutsättningar att fortsätta utvecklas tillsammans för framtiden. Inte minst när det gäller att minska klimatavtrycket från våra transporter.

På NTEX har man under många år fokuserat på smart ruttplanering, ett högt kapacitetsutnyttjande, klimatkompensation och energisnåla fordon som vägar till lägre klimatpåverkan. De senaste tillskotten i fordonsflottan är fem eldrivna och fyra gasdrivna lastbilar och i höst sätts ytterligare en eldriven distributionslastbil i trafik i Helsingborg. Nyligen undertecknade Ntex Inrikes också stadens klimatavtal, som syftar till att göra Helsingborg till en av EU:s 100 klimatsmarta städer. Målet är att staden ska vara klimatneutral senast 2030.

– För vår del innebär avtalet att vi åtar oss att under de kommande sex åren sikta mot klimatneutral drift av vår verksamhet i Helsingborg senast 2030. Vi kommer också successivt att investera i fler eldrivna och gasdrivna distributionslastbilar. Och på taket till vårt nya logistikcenter installerar vi solceller, som kommer att minska vår miljöpåverkan. Genom att jobba på många fronter samtidigt tar vi steg för steg i hållbar riktning med mål att bli helt fossilfria i Sverige 2035. Det är viktigt för klimatet och det är viktigt för att attrahera och stärka samarbetet med framsynta och klimatmedvetna kunder som Lagerhaus, säger Jan Lundberg, vd på NTEX Inrikes.

NTEX är ett transport och logistikföretag som tillhandahåller väg-, järnvägs- sjö- och flygtransporter samt terminalhantering på sina terminaler i Göteborg, Stockholm, Gislaved, Helsingborg och Malmö. Företaget grundades i Göteborg 2003 och har sedan dess vuxit till närmare 1000 anställda och en omsättning på över 3 miljarder SEK. Huvudkontoret ligger i Göteborg och kontor finns även i Norge, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen, Österrike, Italien, Estland, Lettland och Litauen. NTEX har också agenter i ett antal europeiska länder.