55% av svenskarna mår psykiskt dåligt om de har problem med håret

55% av svenskarna mår psykiskt dåligt om de har problem med håret

När håret inte mår bra, så gör inte vi det heller. Över hälften, 55%, svarar att de mår psykiskt dåligt om de har problem med håret en längre tid. Håret spelar en stor roll för hur vi mår både på insidan och utsidan. Det visar resultatet i undersökningen Sveriges största hårtest 2022 där man undersökt svenskarnas hårvanor.

Inte en enda person, av alla de 940 personer som deltog i undersökningen Sveriges största hårtest 2022, svara att håret är oviktig för att man ska känna sig vacker. Det spelar ingen roll om man är trygg i sig själv eller ängslig, håret spelar stor roll för vårt välmående.

– Silicea har jobbat med människor och håret i över 50 år och vi vet att håret påverkar vårt välmående. Vi har i undersökningen ställt frågor på flera olika sätt för att få fram ett tillförlitligt resultat kring hur hårets mående påverkar vårt generella välmående i livet. Hårproblem är högst individuellt, men det är den egna upplevelsen vi vill förstå bättre. Vi inser att problem med håret är något man måste ta på allvar för det påverkar människor negativt, säger Hanna Magnusson, VD på Octean med varumärket Silicea.

Louise Mårtensson är frisör på Frisör & co. i Kristianstad och möter många som upplever att de har problem med sitt hår. Vissa har förlorat hår efter graviditet, andra efter perioder med mycket stress och andra är missnöjda med att de aldrig kan få långt hår.

Varför tror du att många tycker att självkänslan sitter i håret?
– Jag tror att ditt hår eller din frisyr berättar lite vem du är. För vissa mer än andra, men det kan vara så att ens identitet sitter i håret. Ofta hittar man sin stil på både kläder och frisyr. Det är bland det första man ser och känner man sig inte sig bekväm med håret känner man sig ofta inte heller snygg. Därför tror jag att hår och självkänsla är så starkt kopplade till varandra.

Undersökningen Sveriges största hårtest 2022 visar att alla typer av problem med håret som pågår under en längre tid kan få oss att må psykisk dåligt. Den visar också att håret spelar en avgörande roll om vi ska känna oss vackra. Problem med håret är något att ta på allvar!

Utdrag ur undersökningen Sveriges största hårtest 2022

Hur viktigt är håret för att du ska känna dig vacker? (Respondenter 934 st)

72% Jätteviktigt
24% Ganska viktigt