Undersökning: 65% av svenskarna tycker långt hår är kvinnligt

Undersökning: 65% av svenskarna tycker långt hår är kvinnligt

Listan på kvinnliga karaktärsdrag kan göras lång. Många av dem lever kvar från decennier tillbaka. I undersökningen Sveriges största hårtest 2022, gjord av tillskottet Original Silicea, har 738 svenskar svarat på frågan ”tycker du att långt hår är kvinnligt”. 65 procent av deltagarna instämde i påståendet.

Pojkar och män med långt svallande hår, kvinnor med korta frisyrer – inget av det är något som förvånar oss i dagens samhälle. Det är lika självklart som vackert, och sammanfattar att kvinnligt och manligt inte borde sitta i håret. Men ändå menar 65 procent att långt hår är kvinnligt, det visar resultatet i Sveriges största hårtest 2022.
– Genom historien, och i många kulturer, har långt hår varit ett kvinnligt attribut. En norm som uppenbarligen lever kvar hos vissa, säger Hanna Magnusson, VD på Octean med varumärket Original Silicea.

Men att långt hår är kvinnligt, som frågan ställdes i undersökningen, ska inte förväxlas med att kvinnligheten sitter i håret. Det är två helt olika saker.
– Långt eller kort, kvinnligt eller manligt – vi anser att allt hår är vackert när det mår bra! säger Hanna.

I Sveriges största hårtest 2022 har Original Silicea ställt frågor till svenskarna kring hur man upplever sitt hår. Resultatet visar att håret är avgörande vid första intrycket, och att både välmående och självkänsla är starkt förknippat med hur håret mår och ser ut. Med andra ord, mår håret bra, så mår vi också bra. Det är därför som Original Silicea vill ge håret rätt näring inifrån.

Utdrag ur undersökningen Sveriges största hårtest 2022

”Jag tycker långt hår är kvinnligt.” (738 respondenter)
65% Instämmer
35% Instämmer inte