Svenskarnas vanligaste hårproblem – tappar mycket hår

Svenskarnas vanligaste hårproblem – tappar mycket hår

Hår, barr, kalufs, frisyr eller man. Kärt barn har många namn! Kanske just därför som håret spelar en avgörande roll i våra liv, för vår egen självkänsla och vid första intrycket när vi möter nya personer. I undersökningen Sveriges största hårtest, gjord på 5094 personer, har man undersökt svenskarnas vanligaste hårproblem. Nära hälften svarar att de tappar mycket hår.

Silicea, som har ett av Sveriges mest sålda kosttillskott för hår, hud och naglar, ville i undersökningen Sveriges största hårtest 2022 se hur svenskarna ser på sitt hårsvall. Enligt undersökningen så visar det sig att nära hälften av deltagarna säger sig tappa mycket hår (47%), torrt hår (17%) kommer på andra plats och på tredje plats (14%) är svaret att håret lätt går av.

– Vi alla tappar hår, 50-100 hårstrån om dagen som är helt normalt. Men det är när man upplever det som ett problem så är det ofta ett problem. Orsakerna kan såklart vara flera, till exempel stress, sjukdom eller näringsbrist. Det viktigaste är att det går att göra något åt på ett naturligt och skonsamt sätt med rätt näring inifrån, säger Hanna Magnusson, VD på Octean med varumärket Silicea.

Mitt största problem med håret (respondenter: 5094)

• Tappar mkt hår - 47%
  • Torrt hår - 17%
  • Går ofta av - 14%
  • Flyget/statiskt - 5%
  • Kliande hårbotten - 7%
  • Flottigt och fett - 6%
  • Övrigt 4%

I undersökningen menar också respondenterna att håret är viktigt vid ett första intryck och för att man själv ska känna sig vacker och få en bättre självkänsla.

Håret är viktigt för att jag ska känna mig vacker och få en bättre självkänslan? (respondenter: 5094)

• Ja - 95% (4838)
  • Nej – 5% (256)

Är håret avgörande vid ett första intryck? (respondenter: 5094)