Bild ur boken Möjligheternas spegel sinnenas begär. Foto Stefanie Andersson.

Länsmuseets nya bok blir programserie på Kulturkvarteret

Boken Möjligheternas spegel, Sinnenas begär utgår från utställningen på Örebro slott med samma namn, och tar avstamp i det färgsprakande, tidiga 1800-talet. Under mars och april uppmärksammar länsmuseet den nyutgivna boken genom en programserie på Kulturkvarteret tillsammans med Örebro bibliotek. Första programpunkten sker i samarbete både med länsteatern och Örebro universitet.

Det första arrangemanget i serien blir ett samtal på Kulturkvarterets Entréscen mellan museichef Birgitta Johansen som har skrivit boken, och Patrik Lundell, professor i historia från Örebro universitet och expert på mediehistoria under 1800-talet. Just läsning, trycksaker och litteratur har en stor plats i boken och romanen Det går an av Carl Jonas Love Almqvist blir en utgångspunkt under samtalet.

Almqvist personifierar på många sätt det tidiga 1800-talet. I Det går an och andra texter är Närke den plats där fantasins och de politiska idéernas vingar vågar veckla ut sig. Här fanns många människor med liberala och till och med radikala idéer. Almqvist ville att människor skulle få det bättre och ha möjlighet till mental och emotionell utveckling. Romanen Det går an, som kom ut 1838, riktigt lågar av längtan efter äkta relationer mellan människor, män och kvinnor. Samtalet på Entréscenen varvas med att Malin Berg från länsteatern läser valda stycken ur romanen. Arrangemanget ramas in av tidstypisk musik från kulturskolan. Samtalsledare är bibliotekarie Nanna Petersson.

– Med boken och programserien vill museet sätta fokus på hållbarhet, konsumtion och människans drivkrafter med ögonen på samtiden och perspektiv från historien. Boken är en färgsprakande karamell där vi har jobbat mycket med bilder och en lite halsbrytande formgivning, säger Maria Uddén, enhetschef vid Örebro läns museum och redaktör för boken.

– Vi vill lyfta fram det pråliga och sinnliga hos det tidiga 1800-talet. Det är en tid där många nya konsumtionsvaror blir tillgängliga för allt fler och perioden säger något om rötterna till vår tids konsumtionssamhälle.

De nya saker som började bli tillgängliga på marknaden blir som en stark kontrast till de saker som de allra flesta människor hade tillgång till då. Föremål som man tillverkade själv eller som kom från gården eller trakten man bodde i. Man tog hand om sina ägodelar, vårdade dem och hade kvar dem länge.

– Det var inte bättre förr men kanske kan historien inspirera oss till att tänka på ett annat sätt kring vad och hur vi konsumerar idag? Alla dessa olika aspekter vill vi ska synas i programserien. Därför arrangerar vi också en workshop där deltagare i alla åldrar får laga sina kläder. Idag är det nästan trendigt, men förr var det absolut nödvändigt, säger Maria.

Den sista programpunkten i serien är ett samtal mellan Maria Uddén och Lena Andersson som står bakom bokens formgivning. Det kommer att handla om hur de pråliga och överdådiga stilarna från 1800-talets mitt har fått ta plats i bokens form. Även hur bokdesignen har förhållit sig historiska färger och typsnitt men ändå blivit modern och ”säljig”.

Programpunkter i serien:

• 12 mars – 7 april Mini-utställning på Kulturkvarteret med utdrag ur boken. Skaparhörna där du kan rita vad du ser i Möjligheternas spegel.

• 22 mars kl. 16.00 Samtal på Entréscenen, högläsning, musikunderhållning och kafferep i Kulturbistron.

• 26 mars kl. 15.00 – 18.00 (drop-in). Workshop på Stadsbiblioteket, Bubblan. Laga kläder – från nöd till trend.

• 5 april kl. 16.00 Samtal på Entréscenen. En bok med extra allt! Grafiska formgivaren Lena Andersson och länsmuseets Maria Uddén om att skapa en historisk bok i en modern form.