På Bollegårdens äldreboende har man hittat rätt

Bollegårdens äldreboende finns i Bollebygd kommun som ligger mitt mellan Göteborg och Borås. Varje dag serveras ungefär 200 portioner mat till 80 boende, ungefär 60 lunchgäster och 45 personer inom hemtjänsten.

– För oss är det viktigt att kunna servera en näringsriktig kost som också är god och ser smakfull ut. Att kunna använda Vättern Potatismos som ett komplement ligger helt i linje med den ambitionen, förklarar Jennie Parder, kökschef på Bollegården.

Näringsrik mat är speciellt viktig för äldre då många äter mindre mängd mat. Därför får de i sig en mindre mängd näringsämnen. Men maten är inte bara näring. Lika viktig för aptiten är doften av riktig lagad mat. Jennie Parder menar att Vättern Potatismos är så nära man kan komma ett hemgjort potatismos.

– Det har rätt smak, rätt doft, rätt konsistens och rätt näringsinnehåll, konstaterar hon.

Vill man sedan sätta sin egen touch på moset är det ju bara att krydda med det man vill. Köket på Bollegården serverar lunch till alla avdelningar i huset och till den öppna lunchrestaurangen. De 45 kunderna inom hemtjänsten får varm mat levererad till dörren. Dessutom tillagar köket middag som skickas till samtliga avdelningar där den sedan värms upp.

– När vi använder Vättern Potatismos är det en stor fördel att det är enkelt att tillreda och hantera. För oss som jobbar i kök är också den smarta förpackningen viktig, berättar Jennie Parder.

Vättern potatismos är gjord på svensk potatis och är helt utan tillsatser.
Det är helt enkelt tillagat som ett riktigt potatismos ska lagas. Det görs på potatis, vatten, grädde, salt och peppar.

– Våra gäster är ju äldre och de vill ha maten gjord på det gamla goda sättet, säger Jennie Parder.

Behovet av timbalkost är vanligt förekommande på alla äldreboenden. Bollegården är inget undantag. Vid sväljsvårigheter är föda med tjockflytande konsistens lättare att svälja än tunnflytande.

– I det sammanhanget passar det här moset utmärkt, säger Jennie Parder. Om det inte redan är mos på menyn kan vi använda Vättern Potatismos. Sedan tidigare serverar Bollegården även
Vättern Minut matpotatis

– Den är vi också väldigt nöjda med och vi funderar nu på att även prova
Vättern Minut borstad potatis, berättar hon.