Olympus PEN E-P1 – Årets kamera i Europa!

Olympus PEN-EP1 Årets kamera och µ TOUGH-8000 Årets Äventyrskamera i Europa!

Årets bästa kamera i Europa 2009-2010 blev inte helt oväntat Olympus omtalade PEN E-P1. PEN är en helt ny typ av kamera. Det är inte en kompaktkamera och inte en systemkamera, utan det bästa av två världar. Konceptet, bildkvaliteten och designen imponerade på EISA. Även i kompaktklassen blev det utmärkelser i form av "Årets Äventyrskamera".

- Vi är mycket stolta över den prestigefyllda utmärkelsen. Det har spekulerats hela sommaren, ja sedan vi presenterade PEN-serien i juni, att vi skulle ha en god chans att vinna någon av EISA utmärkelserna. Men vi vågade inte tro att det skulle bli den finaste av alla - Årets kamera i Europa, berättar Johan Wredström på Olympus i Sverige.

Årets kamera i Europa 2009-2010

EISA juryn imponerades av Olympus PEN-konceptet som bygger på företagets nya standard för spegellösa systemkameror, Micro Four Thirds. Juryn skriver i sin motivering: "Olympus PEN är en elegant kamera med en tilltalande, retroinspirerad design. Kameran förverkligar fördelarna med Olympus systemstandard som möjliggör en mycket kompakt kamera med låg vikt. Vid sidan av den nya PEN-optiken kan alla existerande objektiv för Four Thirds standarden, OM och Leica M användas med adapter". Bildkvaliteten är i klass med D-SLR eftersom bildsensorn är större än i kompaktkameror och den optiska kvaliteten är högre.

Artfilter för den kreativa fotografen och video i HD-kvalitet kompletterar bilden av PEN som en ny kameraklass för alla som vill ha en kompakt, lätt kamera med utbytbara objektiv.

Årets Äventyrskamera i Europa 2009-2010

Även i kompaktkameraklassen utmärker sig Olympus. Redan för tre år sedan lanserade föregaget den första TOUGH-kameran och skapade en ny kompaktklass. Idag väljer allt fler konsumenter en kamera som tål både vatten och stötar. Klassledaren heter Olympus µ TOUGH-8000 och tidigare i år utsågs den till bäst i klassen av TIPA. Nu är det EISA som utser den till "Årets bästa äventyrskamera i kompaktklassen".

EISA motiverar sitt val: "Kameran är perfekt för fotografer som lever ett aktivt liv utomhus. Byggd för att både användas under vatten och för normal fotografering. Kameran är vattentät ner till 10 meters djup och har inbyggd manometer som visar aktuellt djup. Den är stötsäker och klarar fall ner i betong från två meter. Alla som gillar vintersporter uppskattar att kameran klarar temperaturer ner till -10°C". Dessutom kan olika funktioner styras med en lätt knackning på kameran, vilket gör den lättanvänd även med handskarna på".

EISA (European Imaging & Sound Association)

EISA består av 50 av de ledande facktidningarna inom audio, hemmabio, mobil elektronik och foto, från 20 länder i Europa. Varje år utser organisationen de bästa nya produkterna på marknaden. Juryn värderar produktens kvalitet, funktioner och dragningskraft sett ur konsumentens perspektiv.

Johan Wredström

E-post: johan.wredstrom@olympus.se

Olympus är en ledande tillverkare i världen av produkter och system som kombinerar spetskompetens inom optik, audio, finmekanik och digital teknik. Olympus varumärke är för flera generationer förknippat med kameror, men dagens Olympus omfattar även audio, endoskopi, avancerade kirurgiska applikationer, mikroskopi och produkter för kvalitets- och funktionskontroll inom industrin. Redan 1919 introducerades det första mikroskopet i Japan och 1936 omsattes den optiska kunskapen i den första kameran. 1950 utvecklade Olympus den första kameran för användning i mag- och tarmkanalen. I Sverige är Olympus ett av de ledande företagen inom digitala kameror, endoskopi och mikroskopi. Olympus Sverige AB omsätter cirka 400 miljoner kronor och har ett sjuttiotal anställda. Mer information finns på www.olympus.se

• Bio, film, foto