På vilket sätt kan vi arbeta för att tala till kunden oavsett var hon befinner sig på sin köpresa?

Omniarchs perspektiv på kundpsykologi i en e-handelskontext

Du och vi också är fullt medvetna om att dagens digitala landskap är mer konkurrensutsatt än någonsin tidigare. Global tillgänglighet för i princip alla typer av varor och tjänster har suddat ut gränserna för hur långt vi kan nå ut till våra kunder. Samtidigt är människor just det, människor, och även om vi har friheten att handla precis var vi vill, tenderar vi att göra som andra gör.

- When people are free to do as they please, they usually imitate each other.

Eric Hoffer, den amerikanska filosofen som sa ovanstående slog huvudet på spiken. Men frågan kvartstår; varför vi tenderar att göra som andra gör? För att ge en del av svaret på den frågan har vi gjort en djupdykning i socialpsykologin och lyft upp Robert Cialdinis principer om influence and persuasion.

Socialpsykologen och forskaren Robert Cialdini gav 1984 ut en bok, The Psychology of Persuasion, som än idag har stor påverkan på vår förståelse av varför kunderna handlar och varför de ibland inte handlar.

Dessa principer kan kombineras för att skapa en kraftfull påverkansstrategi. Genom att förstå och tillämpa dessa insikter kan företag och varumärken effektivt påverka kundbeteenden och därmed öka försäljningen.

- Läs hela artikeln på Omniarch INSIKT om kundpsykologi i en e-handelskontext