På måndag arrangeras Opportunity Day 2021 - möjligheternas mötesplats.

Måndag den 8 november arrangeras Opportunity Day med målet är att bygga nätverk, minska fördomar och skapa ett starkare Göteborg genom inkludering på arbetsmarknaden. Under dagen möts 500 utrikes födda jobbsökande, 20 företag med anställningsbehov och 250 seminariebesökare från näringslivet och offentlig verksamhet på Clarion Hotel Post

Vi ser två stora parallella samhällsutmaningar i Sverige idag. Vi har en stor grupp människor som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden och samtidigt har företagen svårt att hitta den kompetens de behöver. Om vi kan bidra till att överbrygga rädslor, fördomar och kulturella skillnader så att fler blir en del av landets arbetskraft, så är det värt varenda sekund av engagemang” säger Rudolf Antoni, regionchef på Svenskt Näringsliv, som är huvudpartner till Opportuntiy Day.

Jobbmatchning med 500 utrikes födda jobbsökande
Jobbet är ofta nyckeln in i samhället. På Opportunity Day sätts strålkastarljuset på affärsnyttan med mångfald. Dagen inleds med jobbmatchningen där de medverkande företagen träffar presumtiva nya medarbetare i mingel och intervjuer. Några av de medverkande företagen i år är Pinchos, Systembolaget, Forex och Bergendahls El. Även Sveriges Radio medverkar och som söker reporter och researcher med goda kunskaper i arabiska.

”För Sveriges Radio är det viktigt att skildra så många perspektiv som möjligt och då bör vi sträva efter en mindre homogen grupp anställda. Vår förhoppning är att Opportunity Day ska bredda vår rekryteringsbas” säger Mats Ottosson, kanalchef på Sveriges Radio, som medverkar för första gången.

Eftersom det finns för få arenor och forum för arbetsgivare och jobbsökande med en annan bakgrund och utbildning än den ”traditionella” behöver vi den här mötesplatsen. Det är verkligen ett win-win koncept!” säger Lars Ohlin, koncernchef på Bergendahls El. Bolaget medverkar för tredje gången och söker elektriker.

Seminarier med det goda exemplet av inkludering och mångfald
Efter lunch startar seminarier i O-zone där näringsprofiler från hela landet medverkar. Petter Stordalen, ägare och grundare av Nordic Choice Hotels, som har en personalstyrka från över 170 länder och tack vare det blivit utsedd till Sveriges bästa hotellkedja 10 år i rad, samtalar om drivkraft, affärsnytta och samhällsansvar.

Vi får också höra Azita Shariati, VD och koncernchef för AniCura som idag finns på 400 platser i Europa med över 9500 medarbetare, som har en stark drivkraft att utveckla värderingsstyrda organisationer. Thomas Jensen, Sverige-VD för Boston Consulting Group, talar om rapporten om jämställdhet och mångfald i Norden som påvisar att Sverige halkar efter internationellt sett, och föreslår konkreta åtgärder mot detta.

Vi går inte mot en framtid. Vi formar den.

Varmt välkommen till möjligheternas mötesplats.

Praktiskt: Arrangemanget äger rum på Clarion Hotel Post, Göteborg

Jobbmatchning kl 9.30-12.45

Bergendahls El, Clarion Hotel Post, Cilbuper, Eminent gym, Frontwalker, Forex, Härryda kommun, Hemfrid, Idéburen Välfärd (IV), Lernia, Mr Butler, Nordrest, One Partner Group, Portify, Pinchos, Randstad, Systembolaget, Studio Ekberg, Skyddsvärnet, Sveriges Radio p4

Seminarier i O-zone, kl 13.00-15.30. Följande talare medverkar.

Axel Josefson (Kommunstyrelsens ordförande), Azita Shariati (VD, Anicura), Charbel Gabro (Moderator), Charlotte Ohlsson Carlborg (Religionhistoriker), Hanna Fager (Global HR-chef, Volvo Cars), Helena Lindahl (Initiativtagare, Opportunity Day), Markus Brink (VD, Brixly), Petter Stordalen (Grundare och ägare, Nordic Choice Hotels), Rudolf Antoni (Regionchef, Svenskt Näringsliv), Zinat Pirzadeh (komiker, författare)

Partners:
Svenskt Näringsliv, Nordstan, Härryda kommun, Göteborgs Stad, Stena Fastigheter, Ekan Management, Byggföretagen, Al kompis, Clarion Hotel Post.

• rudolf antoni
  • clarion hotel post