Barn i bilen - så ser du till att de åker säkert

Barn i bilen - så ser du till att de åker säkert

Visste du att de flesta barn i Sverige gör sin första åktur i en bil när de bara är några dagar gamla och att vi är bäst i världen på att skydda våra barn i bilen?

Det är givetvis jättebra att vi ligger i framkant, men tyvärr har trenden de senaste åren gått åt fel håll när det gäller placering av barnstolar och annat säkerhetstänk kring barn i bil. Därför vill vi gärna hjälpa till med att vända på detta och har skrivit den här artikeln för att ge er råd om hur era barn åker säkrast.

En enkel grundregel är att barn som är upp till 4-5 år gamla bör sitta i en bakåtvänd bilbarnstol. Tyvärr har många börjat sätta barnen framåtvända tidigare de senaste åren, vilket inte är bra då barnets kropp kan ta mycket mer skada än en vuxens vid en krock. Dels beror detta på att barnets huvud vid denna ålder fortfarande är väldigt stort i proportion till resten av kroppen och dessutom är ligament och skelett inte lika starka som hos en vuxen och därför inte lika motståndskraftiga.

Ofta sätter man barnet vänt framåt då benutrymmet är för litet i baksätet, eller att man tror att barnen gärna vill åka framåtvända för att se bättre, men om ni tittar på exemplen i följande video som Folksam har skapat förstår ni ganska snabbt varför det är viktigt att inte sätta barn framåtvända för tidigt.

Många är också oroliga för att sätta en bilbarnstol i framsätet på grund av den airbag som finns där. Den går att koppla ur. Det måste givetvis göras korrekt för att man ska vara 100% säker på att den inte löses ut vid en krock, så vi rekommenderar att man anlitar en auktoriserad verkstad för att få detta utfört.

Även lite äldre barn bör givetvis skyddas på rätt sätt. De barn som är under 135 centimeter långa bör använda en framåtvänd bilbarnstol eller en bilbälteskudde för att bältet skall hamna i rätt vinkel över deras kropp och inte ligga över magen. Det kan vara jättefarligt vid en kraftig inbromsning eller kollision eftersom de inre organen kan skadas om bältet ligger fel. DN uppmärksammade häromdagen att det blivit svårare att få tag i bilbälteskuddar, vilket inte är bra för de allra största barnen. Om de sitter i en framåtvänd stol kan huvudet helt enkelt hamna för långt fram och många tycker inte heller om att sitta sidan av huvudet skymt och sitter kanske därför och hänger med huvudet utanför, vilket kan vara farligt. Då är en bilbälteskudde ett bättre alternativ.

• Rätt stol för barnets storlek och ålder är alltså det som gäller.
  • Se till att den stol ni köper monteras rätt. Följ instruktionerna, eller be helt enkelt försäljaren om hjälp så att ni är säkra på att den används korrekt.
  • Köp en E-märkt stol så ni vet att den är ordentligt testad.
  • Testa att barnet ser ut att sitta bekvämt i stolen. Om ni inte är säkra vid köpet, be om öppet köp eller bytesrätt.
  • Det går nu också att hyra bilbarnstolar. På så sätt är det lättare att vara säker på att man alltid har ett skydd som är av rätt storlek och som inte är för gammalt eller slitet.

NTF har många ytterligare bra tips och råd på sin sida på detta tema om ni vill läsa mer.

Tänk på barnen och kör försiktigt, hälsningar Opus Bilprovning.