Vårstäda bilen

Vårstäda bilen

Dags att vårstäda bilen? Här har vi samlat tips som gör det lättare för dig att få ett bra resultat.

En sak som många inte tänker på är att det i flera kommuner inte längre är tillåtet att tvätta bilen hemma på garageuppfarten. Då många bilrengöringsprodukter, och även smutsen som du tvättar bort från bilen, innehåller tungmetaller och oljerester är detta inte något som skall rinna rakt ut i naturen. Åk istället till en lokal tvätthall så är du säker på att dessa restprodukter tas om hand på rätt sätt. Dessutom har de ofta praktiska hjälpmedel såsom torkställningar för mattor etc.

Automattvätt räcker inte för att rengöra alla bilens delar, särskilt de ställen som först brukar börja rosta – till exempel hjulhusen och dörrkanternas insida. Dessa måste rengöras manuellt. Tänk också på att automattvätt inte ger din bil en fullgod vaxning som hjälper till att skydda lacken.

1. Börja med att rengöra insidan på din bil. Ta ur mattorna och tvätta dem, gärna med högtryckstvätt och bilschampo. De kan hänga på tork medan du rengör resten av bilen så undviker du att de läggs tillbaka våta. Använd INTE vinylglans på mattorna då de blir hala av detta, vilket kan vara trafikfarligt.

2. Dammsug sedan bilen inuti. Använd specialmunstycke för tyg för att inte skada sätena. Kom ihåg att försöka komma åt ordentligt i glipor och skjut sätena så att du kommer åt att dammsuga under. Mycket grus brukar samlas där. Använd fläckborttagningsmedel om det behövs, men var försiktig med att använda för mycket vatten. Om du har lädersäten, tvätta dem endast med specialanpassat läderrengöringsmedel så att de bibehåller sin smidighet och inte torkar och spricker.

3. Instrumentpanel och plastytor dammsuger du bäst med ett munstycke med mjuk borste så att du kommer åt i alla skarvar. Torka alla ytor med en fuktig trasa och milt rengöringsmedel. Använd inte för mycket vatten så att det rinner in i reglage eller andra känsliga delar! Om du vill använda vinylglans, tänk på att inte använda det högst upp på instrumentpanelen då det kan göra att den blänker för mycket så att du får svårt att se ordentligt när du kör i solljus.

4. Tvätta sist fönstren och backspegel med glaspolish eller någon droppe diskmedel blandad med vatten. Se till att du inte får ränder på vindrutan då det kan störa sikten.

5. På utsidan bör du börja med avfettning om din bil är väldigt smutsig. Börja nerifrån och gå uppåt så slipper du att smuts rinner neråt över resten av bilen och lämnar ränder som är svåra att få bort. Låt avfettningen verka några minuter och spola sedan av den med högtryckstvätt  Gör även detta nerifrån och upp så alltid finns kvar rester av avfettningen som hjälper till att lösa upp den värsta smutsen ännu mer innan du påbörjar schamponeringen.

6. Schampot bör du applicera i riktning med bilens linjer och inte i cirklar för att undvika ett flammigt resultat. Var extra noga nära lister, skarvar och andra detaljer då smutsen gärna fastnar extra lätt där. Börja med taket och huven, sedan rutorna och sist längs sidorna nertill. Se till att skölja av emellan varje sektion så att schampot inte torkar in.

Dags för vaxning:

Om din bil är väldigt matt kan du först behöva behandla med polish. Stryk på i cirkelrörelser. Låt det sjunka in och polera sedan av överflödet med hjälp av trassel eller torr putsduk. När du fått ett blankt resultat, eller om din lack redan är i gott skick kan du sedan applicera vax för att få en sista rengöring och för att skydda din lack ordentligt. Applicera inte för mycket då du då får torka bort mycket överflöd. Gör på samma sätt som för polish.

Någon gång per år så bör man också rengöra motorutrymmet på sin bil. Här samlas oljig smuts och tillsammans med värmen så kan den bita sig fast ordentligt. Du bör skydda fördelare och övriga elektriska delar (även batteriet) med plast innan du börjar. Använd avfettning, låt den verka och skölj sedan av, men var försiktig så att det inte kommer in vatten i elektriska komponenter.

Vi på Opus Bilprovning önskar dig lycka till med tvätten. Din bil kommer att tacka dig genom att hålla längre!