Tvätta och förbered din bil inför vintersäsongen

Tvätta och förbered din bil inför vintersäsongen

Förutom att vinterdäcken ska på finns det även andra förberedelser för bilen som kan vara bra att göra inför vintern. Här kommer en lista med några saker som kan vara praktiska att ha i bilen under vintern, saker som kan vara värda att kolla innan den riktiga kylan kommer och lite annat vinterrelaterat.

·  Gör gärna en extrakoll av bromsarna. - Under vintern är det ännu viktigare att dina bromsar är i toppskick. Om de verkar ta ojämnt, vibrerar eller inte verkar ta starkt nog rekommenderar vi att du åker in till en verkstad och gör en koll.

·  Lägg in en isskrapa och en borste i bilen för att ta bort snö och is. - Det kan verka självklart, men det har nog hänt alla någon gång att vi har varit för sena med det och får stå där med ett plastkort eller vad annat vi nu råkar ha till hands.

·  Fyll på rätt koncentration av spolarvätska som tål minusgrader och se till att frostskyddet i motorn är rätt blandat. Att kontrollera bromsvätskan är också en bra idé.

·  Dörrlåsen kan vara bra att smörja in med låsolja, särskilt om du har en bil som fortfarande använder vanliga nycklar.

·  Gör en ordentlig tvätt och se till att vaxa bilen med ett vax av bra kvalitet så får du ett bättre skydd mot vägsalt. Att tvätta bilen regelbundet och att förvara den i garage hjälper givetvis ytterligare mot rostbildning och slitage.

·  Kontrollera att uttaget för motor- och kupévärmare fungerar som det ska.

·  Silikonstift längs dörrlisterna är en bra lösning för att undvika att dörrarna fryser fast.

Är du osäker på hur det ligger till med skicket på din bil, även om besiktningen fortfarande är giltig, kan du exempelvis boka Opus Biltest så får du tips och råd om vad som kan behöva åtgärdas. Opus Biltest är vår nya tjänst som ger dig en utförlig genomgång av fordonet såväl mekaniskt som elektroniskt.

För att boka den kan du ringa vår kundtjänst på 0775-500 300 eller använda tjänsten Opus Drive-In, där du kör in till någon av våra stationer utan tidsbokning. Du hittar information om tillgängligheten för Opus Drive-In här.