200 000 riskerar körförbud 1 januari

200 000 riskerar körförbud 1 januari

De nya besiktningsreglerna som infördes tidigare i år gör att extra många fordon nu riskerar körförbud om de inte besiktas innan 31 december. Närmare 200 000 fordon är i riskgruppen.
Eftersom många kanske inte är medvetna om detta finns en risk att det kan bli svårt att få tider i mellandagarna.

Opus Bilprovning rekommenderar därför fordonsägare att boka en tid redan nu på någon av företagets 89 stationer som finns över hela landet, från Kiruna i norr till Helsingborg i söder.

- Vi gör allt vi kan för att hjälpa våra kunder, vi har drive-in på många av våra stationer och kommer planera extra långa öppettider där det behövs, säger Tord Fornander, produktionschef och vice vd för Opus Bilprovning.

De nya besiktningsreglerna som trädde i kraft i maj i år, innebär att de gamla reglerna där slutsiffran på registreringsskylten styrde besiktningsdatum, inte längre gäller.

I dagsläget är det 42 000 fordon som skulle ha besiktats den 30 november, men som ännu inte har gjort det och alltså fått körförbud.
Den 1 januari kommer 198 392 fordon att få körförbud om man inte besiktar innan 31 december.

Det är lätt att kontrollera om ett fordon är i riskzonen att få körförbud – eller redan fått det – genom att slå in registreringsnumret på bilprovning.se

Där kan man även boka tid direkt.

De nya reglerna

De nya besiktningsreglerna innebär att personbilar och lastbilar som inte överstiger 3 500 kg i totalvikt kontrollbesiktas:

• Första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången
  • Andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes
  • Därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes