Projektet Delaktighet och teater beviljas pengar för sista året

Projektet Delaktighet och teater beviljas pengar för sista året

Nu är det klart projektet Delaktighet och teater (DoT), beviljas ytterligare utvecklingsbidrag från Statens kulturråd, som beviljat är 750 000 kronor för projektets sista år. DoT är ett regionalt utvecklingsprojekt som Örebro länsteater genomför tillsammans med Riksteaterns Tyst Teater, Örebro universitet, Örebro läns landsting, Örebro kommun och Riksteatern Örebro län, Iris Hadar AB, m.fl.

Projektet DoT ska utveckla teckenspråkig scenkonst med Örebro som nationellt nav och kombinerar kartläggning, forskning och praktiskt scenkonstarbete utifrån att möten mellan människor och mellan verksamheter är en förutsättning för förändring. Förändring av beslutsstrukturer kring primärt döva, men även hörselskadade och hörandes, möjligheter att delta i kulturella sammanhang som publik, medskapare och/eller arrangör på lika villkor på gemensamma arenor. Attityder och förståelse och scenkonstens plats i ett demokratiskt samhälle.

Några projekt som redan har genomförts inom ramen för DoT är föreställningarna Illusionistens assistent (2013) och My Own Bodies (2013). Härnäst, under säsongen 2014/2015, tillkommer dessutom förställningen, Tribes, som får Sverigepremiär den 6 december på Örebro Teater samt Wonderland – ett visuellt landskap som genomförs i samarbete med Riksteaterns Tyst Teater med flera.

DoT har som övergripande mål att skapa ett mer jämlikt, demokratiskt samhälle. Projektet kommer under det sista året att arbeta med att sträcka sig utanför det rena ”hörselperspektivet” för att ytterligare sudda ut gränser mellan språk, människor och kultur och skapa gemensamma arenor där nya kulturella uttrycksformer, flerspråkighet och visualitet gagnar alla.

Läs mer om projektet på: http://dot.orebrolansteater.se/

Daniel Andersson, informatör/pressansvarig
daniel.andersson@lansteatern.se

Petra Weckström, VD/projektansvarig
petra.weckstrom@lansteatern.se, 070-689 29 10

Alexandra Royal, projektkoordinator Wonderland
alexandra.royal@lansteatern.se

Casper Lund, projektkoordinator Wonderland
casper.lund@lansteatern.se

Regioner

Örebro länsteater ägs av Örebro läns landsting och Örebro kommun. Länsteaterns uppdrag är att spela teater av hög konstnärlig kvalité för både barn och vuxna. Teatern har ett tydligt turnéuppdrag och spelar i hela länet. Teaterns hemort är Örebro, där också de två huvudscenerna ligger, Örebro teater och sidoscenen Nya China. Länsteatern ger drygt 300 föreställningar per år.

Karin Schöllin

Presskontakt Pressansvarig Örebro Teater 0730449853

Örebro Teater

Örebro Teater ägs av Region Örebro län och Örebro kommun. Vi har som uppdrag att erbjuda invånarna i länet professionell teater av hög konstnärlig kvalitet samt att vara en regional resurs, för såväl professionella teateraktörer och amatörteater som för skolan i dess olika former.

Örebro Teater – länets konstnärliga röst, nationellt och internationellt

Örebro Teater