Blixtsnabbt bredband erbjuds villor i Helsingborg

Blixtsnabbt bredband erbjuds villor i Helsingborg

"Helsingborgs satsning är unik" sade Jonas Birgersson, VD för Labs2 när planerna på en fiberutbyggnad presenterades vid ett pressmöte idag. 16000 villor i Helsingborg står i fokus för den tävling som utlystes. Först till kvarn vinner...

– Snabb och stabil uppkoppling till internet är en lika nödvändig del av infrastruk-turen som vägar, järnvägar och elnät. Det bidrar till att skapa tillväxt och nya jobb i Helsingborg, men förbättrar och förenklar också vardagen för människor och företag i staden, sade Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

–Hushållen i tätorten erbjuds i dag bredband via Öresundskrafts Stadsnät. När villaägarna nu erbjuds fiberanslutning betyder det att samtliga hushåll i kommunen har möjlighet att bli robust uppkopplade, sade Anders Östlund, VD på Öresundskraft.

Vid pressmötet deltog Jonas Birgersson, välkänd it-entreprenör vars bolag Labs2 deltar i projektet.

–Helsingborgs satsning är unik. Den betyder att villaägarna erbjuds fiberuppkoppling med i praktiken oändlig kapacitet. Villaägaren blir heller inte blir låst till en leverantör. Viktigt inte minst då Telia nu blockerar Skype i sitt mobila bredband, sade Jonas Birgersson.

Målsättningen är att de drygt 16000 stadsnära villorna i Helsingborg ska ansluta sig till Stadsnätet via fiberkabel. En omfattande kampanj startar nu med målet att ge några villaområden anslutning innan årsskiftet. Intresserade villaägare anmäler sig på Öresundskrafts hemsida www.oresundskraft.se/stadsnat. Det område som först uppnår mer än 50 procent beställningar blir också först att få fiberkabel.
Läs mer i pressmeddelande från Helsingborgs stad.

Anders Östlund, VD Öresundskraft 042-490 30 80
Jonas Birgersson, VD Labs2 +46 46 540 01 00